Gå till innehållet

Arbetarskyddet inom privata socialservicebranschen kan bli ännu bättre – kandidera i arbetarskyddsvalet

På många arbetsplatser inom privata socialservicebranschen ordnas arbetarskyddsval i november-december. Kandidater behövs, arbetarskydd och arbetshälsa uppstår inte ur intet. Snart är det dags att välja nya arbetarskyddsfullmäktige för åren 2022-2023. Ställ upp i valet.

JHL efterlyser medlemmar inom privata socialservicebranschen som vill kandidera för uppdraget som arbetarskyddsfullmäktig och vice arbetarskyddsfullmäktig och på det sättet främja välbefinnandet på den egna arbetsplatsen. Det är viktigt för JHL att förbundets egna medlemmar har en möjlighet att påverka ärenden som berör deras välbefinnande på arbetet.

Du har nu en fin möjlighet att höja arbetarskyddet på din arbetsplats till en ännu högre nivå! Ta kontakt med den nuvarande arbetarskyddsfullmäktige eller förtroendemannen på din arbetsplats och anmäl ditt intresse. – Om du inte vet vilka de är, kan du alltid fråga ditt närmaste regionkontor.

Som arbetarskyddsfullmäktig har du möjlighet att påverka ärenden på din arbetsplats och tillsammans med din arbetsgivare göra arbetsplatsen till ett ännu bättre ställe att jobba på.

Ditt fackförbund erbjuder dig gratis utbildning i arbetarskyddsfrågor i ditt uppdrag som arbetarskyddsfullmäktig. Du får full lön för utbildningstiden.

Läs om arbetarskyddsfullmäktigens uppgifter och rättigheter!

Valreglemente

Valförrättandet börjar med ett meddelande från arbetsplatsens arbetarskyddschef. Praktiska anvisningar om förrättande av arbetarskyddsvalet finns i ett särskilt valreglemente.

Valanvisning för arbetarskyddsvalet inom privata socialservicebranschen finns på Arbetarskyddscentralens webbplats (anvisningen gäller för industrin och servicebranschen)

Läs mer om val av arbetarskyddsfullmäktige under Val av arbetarskyddsfullmäktige

JHL och de övriga parterna i privata socialservicebranschens kollektivavtal uppmuntrar dem som jobbar i branschen att ställa upp i valet. Välfungerande samverkan möjliggör smidigt arbete och gemensam utveckling av verksamheten.  Den ökar informationsgången, förtroendet och öppenheten på arbetsplatserna.