Gå till innehållet

JHL:s Näsdagsinsamling är åter igång, din hjälp behövs!

Genom att ge ett bidrag till Näsdagen i JHL:s sparbössa på nätet hjälper du arbetstagare i u-länder och stödjer arbetet mot barnarbetskraft. Det är lätt att donera med ett textmeddelande eller på nätet!

Näsdagsinsamlingen är åter igång! Genom att delta i Näsdagsinsamlingen hjälper du arbetstagare i u-länder och stödjer arbetet mot barnarbetskraft.

Med JHL:s Näsdagsinsamling finansieras bland annat Finlands Fackförbunds Solidaritetscentral SASK:s arbete. I år satsar SASK särskilt på förbättrande av arbetsförhållandena för hembiträden.

Nainen siivoaa vaatimatonta kotia harjalla
Bild: Meeri Koutaniemi / SASK

I många länder är hembiträdenas arbetsförhållanden eländiga och arbetstagarna känner inte till sina rättigheter.  SASK har redan länge jobbat för hembiträdens arbetsförhållanden och till exempel i Mosambik har hembiträdena rätt till socialskydd (artikeln på finska). Då föräldrarnas arbetsförhållanden förbättras, har också deras barn chanser till ett bättre liv.

JHL är en av SASK:s medlemsorganisationer. Organisationerna har tillsammans genomfört många utvecklingsprojekt på olika håll i världen (artikeln på finska).

Donera med ett textmeddelande eller direkt över nätet!

Det är lätt att delta i näsdagsinsamlingen! Du kan donera 10 euro genom att skicka ett textmeddelande med texten NP 105525 till numret 16499.

Du kan också donera en summa direkt i JHL:s insamlingsbössa på nätet.

Näsdagen kulminerar med en direktsänd TV-gala fredagen den 13 november!

JHL har redan länge deltagit i Näsdagen.  Vi uppmuntrar våra medlemmar, föreningar och samarbetspartners att delta i stora skaror!