Gå till innehållet

JHL-medlem inom kommunala branchen, se hit!

Bästa JHL-medlem inom kommunala sektorn!

Det har rört sig olika rykten i offentligheten rörande kommunbranschens kollektivavtalsförhandlingar, dess innehåll och målsättningar.

Ordförande Päivi Niemi-Laine och förhandlingschef Kristian Karrasch berättar på vår video hurudan situationen i verkligheten är. Vi beklagar att videon finns enbart på finska.

Neuvottelut kunta-alalla ajautuivat eilen umpisolmuun. Neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch ja puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kertovat, mitä neuvottelupöydässä oikein tapahtui.#TalkootOnOhi

Julkaissut Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Perjantaina 20. maaliskuuta 2020

Enligt JHL borde förhandlingarna fortsätta för att goda löneförhöjningar och arbetsro ska kunna tryggas under dessa svåra omständigheter. JHL har föreslagit klara lösningar vid förhandlingarna, men samförstånd har inte uppnåtts. Tillräckliga löneförhöjningar är ett sätt att visa uppskattning för alla som arbetar inom den offentliga sektorn.

Ansvar hör till JHL:s centrala värden. Nu krävs sann avtalsanda. Förhandlingarna bör äga rum vid förhandlingsbordet och inte via sociala media eller genom höjda röster i offentligheten.

JHL:s avtalsombudsman Kari Bagge skriver i sin blogg om den rådande stämningen vid förhandlingarna.

Vi önskar dig ork och kraft! Finland klarar sig tack vare dig!