Gå till innehållet

Arkeas förhandlingar var endast lurendrejeri – JHL är berett på snabba nya åtgärder

Arkea har inte i något skede velat föra verkliga förhandlingar om sina arbetstagares arbetsvillkor. Detta framkom tisdagen den 12 november då bolaget meddelade att de inte har mandat att förhandla om något. JHL är berett att förstärka och utvidga de organisationsmässiga åtgärderna.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL anser att Arkeas attityd mot avtalande om arbetsvillkor är oförskämd och rent ut sagt oansvarig. Bolaget uppvisade aldrig någon vilja att avtala om hyfsade arbetsvillkor. Tisdagen den 12 november uppträdde bolaget kompromisslöst. Det meddelade att bolaget inte kan sluta ett lokalt avtal eftersom det inte har mandat att komma överens om något sådant.

Arkeas agerande visar tydligt att bolaget inte det minsta bryr sig om sina arbetstagare. Tyvärr var den förhandlingsbegäran bolaget skickade ut förra veckan endast teater och lurendrejeri. Bolaget vill inte på allvar avtala om något alls, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL eftersträvade ett rättvist lokalt avtal med Arkea  baserat på Avainta-kollektivavtalet. Bolaget var inte berett på detta.

– Vi har inte kommit överens om nya förhandlingar. Vi är beredda att förstärka och utvidga de organisationsmässiga åtgärderna, säger Päivi Niemi-Laine.

Följ med situationen vid Arkea: jhl.fi/hardabud

Mer information:
Ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772