Gå till innehållet

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.

JHL meddelar under de närmaste veckorna om åtgärderna med vilka förbundet motsätter sig den fullkomligt grundlösa försämringen i uppsägningsskyddet. JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder och har höjt sin organisationsmässiga beredskap.

Förbundet går till politiska stridsåtgärder eftersom regeringen än en gång försvagar arbetstagarnas ställning. Regeringen vill underlätta uppsägningar i företag med högst 20 anställda. Enligt experterna förbättrar förändringen inte sysselsättningen. Däremot kan den innebära ett steg mot en större nedmontering av uppsägningsskyddet, varnar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

– Ingen går säker för skrotandet av anställningsvillkoren. Ett försvagat uppsägningsskydd kan i fortsättningen beröra alla arbetstagare oberoende av företagets storlek, förklarar Päivi Niemi-Laine.

Den nuvarande regeringen har dragit undan mattan för arbetstagarna på många sätt. Förra året skars arbetslöshetsskyddet ner med 200 miljoner euro med ett ensidigt beslut. De arbetslösa har hamnat i en ytterligare försvagad ställning i år, då aktiveringsmodellen som skär ner arbetslöshetsskyddet trädde i kraft. FPA:s och Finansinspektionens statistik avslöjar att modellen skar ner arbetslöshetsskyddet för upp till 150 000 personer i april–juni 2018.

Mer information:

JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine, tfn 4772 772, paivi.niemi-laine@jhl.fi