Gå till innehållet

JHL redo att påskynda förhandlingar med tunga sympatiåtgärder

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL planerar att vidta betydliga sympatiåtgärder nästa vecka för att påskynda förhandlingarna som nu hamnat på riksförlikningsmannens bord. Situationen är resultatet av arbetstagarnas ovilja att förhandla.

– Vi förbereder tunga sympatiåtgärder för att äntligen få en lösning på tvisterna som nu behandlas hos riksförlikningsmannens byrå. Fredagen den 2 mars fattar styrelsen beslut om vilken bransch som står först i ledet när det gäller att stödja förhandlingarna som man nu försöker medla en lösning på, berättar JHL:s förhandlingschef Kristian Karrasch.

Branscherna som nu sökt riksförlikningsmannens hjälp är privata socialservicebranschen, universiteten och privata undervisningssektorn och yrkesinriktade vuxenutbildningscentraler.

Karrasch påminner att JHL har ställt bara mycket rimliga krav inom dessa branscher, för såväl löneförhöjningarnas som de övriga arbetsvillkorens del.

– JHL är ett multiprofessionellt fackförbund. Vi har fått signaler från medlemmarna att det nu är dags att ro i land de utdragna förhandlingarna, och att medlemmar inom våra andra branscher är redo att stödja de sista branschernas förhandlingar. Många branscher som har stort inflytande i samhället hör till JHL, och vi kan använda dem för att öka trycket och påskynda förhandlingarna, konstaterar Karrasch.

Mer information: förhandlingschef Kristian Karrasch, 040 7289 046