Gå till innehållet

JHL med i arbetet för en ny fackcentral

JHL:s förbundsstyrelse har på torsdagen fattat beslut om att delta i arbetet med att utreda bildandet av en ny fackcentral. Förbundsstyrelsen och representantskapet får regelbundna rapporter om hur projektet avancerar.

– Vi har gått in för att utreda förutsättningarna för att grunda en helt ny centralorganisation, som är effektivare och som har större påverkningsmöjligheter, säger JHL:s ordförande Jarkko Eloranta.

Några fackförbund har redan meddelat om sitt engagemang, och fler meddelanden är att vänta. Tidsfristen är den 10 februari, då förbunden senast ska meddela om de går med i utredningsarbetet. Därefter börjar det praktiska arbetet i snabb takt. Det är tänkt att den nya centralorganisationen startar år 2016.

– Stämningen är entusiastisk. Det ser ut att finnas goda chanser att komma i mål med projektet – även om mycket arbete återstår och tidtabellen är snäv, konstaterar han.

– En stororganisation för ungefär två miljoner fackanslutna löntagare vore en imponerande intressebevakare. Det är i JHL-medlemmarnas intresse att vi är med om detta, avrundar Eloranta.