Gå till innehållet

NTM-centralerna i snålblåsten – 220 får sparken

Arbets- och näringsministeriet meddelade på tisdagen att närings-, trafik- och miljöcentralerna säger upp totalt 220 anställda. Uppsägningarna motiveras med att NTM-centralernas anslag har skurits ned drastiskt och med att arbetsuppgifterna organiseras på nytt sätt. Fackförbundet JHL är missnöjt med att man säger upp i stället för att permittera.

JHL:s förhandlingschef Kristian Karrasch omtalar att samarbetsförhandlingarna mellan ministeriet och personalorganisationerna var långa och grundliga. Delvis gav de också resultat. Ministeriet ville ursprungligen minska personalstyrkan med 770 årsverken, men man lyckades hitta andra sätt att spara, så att uppsägningsbehovet pressades ned.

Några stilpoäng ger JHL emellertid inte den lösning man kom fram till.

– Man kan inte berömma ett avgörande som innebär att återstoden av sparbehovet täcks med hjälp av uppsägningar. Vi är besvikna över att arbetsgivaren inte gick med på fackets modell, som byggde på permitteringar, konstaterar Karrasch.