Suomen julkinen varhaiskasvatus ihastutti Irlannin-vieraita

Aivan tavallinen torstai-iltapäivä kunnallisessa päiväkodissa teki ison vaikutuksen irlantilaisen Fórsa-ammattiliiton edustajiin, jotka kävivät JHL:n vieraina syyskuussa. Irlannissa varhaiskasvatus nojaa yksityisiin palveluihin, jotka eivät pysty vastaamaan kaikkien tarpeisiin.

Helsinkiläisessä Fallpakkan päiväkodissa joukko lapsia heräilee päiväunilta hämmästelemään harvinaisia vieraita syyskuisena torstaina. Irlantilaisen Fórsa-ammattiliiton edustajat ovat tulleet JHL:n vieraina katsomaan, miten suomalainen päivähoito toimii.

Irlantilaiset vakuuttuvat näkemästään. Fallpakkassa on muun muassa päiväkotiryhmä, jossa on sekä tyypillisesti kehittyneitä lapsia että erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Osalla lapsista on ongelmia esimerkiksi kielen tai tunnetaitojen oppimisessa. He oppivat näitä taitoja esimerkiksi kuvien ja leikkien avulla ja ottamalla mallia muista lapsista.

Irlannin-vieraita miellyttää myös se, että julkiset palvelut ovat isossa roolissa Suomen varhaiskasvatuksessa. Irlannissa alalla jylläävät yksityiset yritykset.

– Markkinavoimat eivät pysty vastamaan kaikkiin tarpeisiin, joita ihmisillä on. Suomessa julkiset sijoitukset varhaiskasvatukseen ovat suuremmat kuin Irlannissa, Fórsan varapääsihteeri Kevin Callinan sanoo.

Pääluottamusmies Anita Vihervaara ja Fórsan varapääsihteeri Kevin Callinan.

Kuuntele JHL:n Ääniä liitosta -podcastista, mitä Callinan miettii Suomen varhaiskasvatuksesta.

Fórsa on yksi Irlannin suurimmista ammattiliitoista, jäseniä liitolla on noin 80 000. Fórsan jäsenet työskentelevät samankaltaisissa ammateissa kuin JHL:n jäsenet.

Jäsenkunnan lisäksi myös liittojen kohtaamat ongelmat ovat samansuuntaisia. Myös Irlannissa ihmiset pitää saada ymmärtämään, että julkiset palvelut ovat tärkeitä ja että palveluista on huolehdittava, kun julkinen sektori uudistuu. Eri maiden liitot voivatkin oppia paljon toistensa kokemuksista.

Fórsan vierailuun osallistui myös joukko JHL:n varhaiskasvatuksen luottamusmiehiä ja yhdistysaktiiveja Helsingistä. Alan ammattilaisina heillä on tarkka tieto siitä, millaisia ongelmia varhaiskasvattajat työssään kohtaavat ja miten niitä voidaan ratkoa.