Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen lisää lasten eriarvoisuutta ja kasvattaa byrokratiaa

JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta pitää eduskunnan tänään hyväksymää päätöstä rajata subjektiivista päivähoitoa surullisena asiana.

– Se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan ja luokittelee heidät vanhempien elämäntilanteen mukaan. Tämä ei voi olla lapsen etu, Eloranta toteaa.

JHL:n puheenjohtajan mielestä rajaus myös lisää byrokratiaa ja valvontaa sekä vaikeuttaa työttömien vanhempien työllistymistä.

– Nykytyöelämässä työ, opiskelu ja työttömyys lomittuvat toisiinsa yhä useammin. Tämä moninaisuus vaatisi joustavuutta myös julkisiin palveluihin kuten päivähoitoon. Päivähoito-oikeuden rajaaminen vie päinvastaiseen suuntaan. Saatavat pienet kustannussäästöt haihtuvat byrokratiakustannuksiin ja työn vastaanottamisen vaikeutumiseen, hän toteaa.

Eduskunta hyväksyi tänään tiistaina 15.12. subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen äänin 114–65. Hyväksytyn lain mukaan lapsella olisi oikeus saada varhaiskasvatusta vain 20 tuntia viikossa, mikäli vanhemmat eivät työskentele tai opiskele päätoimisesti. Lain on tarkoitus tulla voimaan elokuun 2016 alussa.

Katso myös Motiivi-verkkolehden uutinen: ’Eduskunta rajasi päivähoito-oikeutta