Poliittinen työtaistelu on tältä erää ohi, ammattiliitot pysäyttivät irtisanomissuojan murentamisen

JHL ja muut ammattiliitot saivat poliittisten työtaisteluiden avulla hallituksen perääntymään aikeistaan heikentää irtisanomissuojaa korkeintaan 10 hengen yrityksissä. Lisäksi hallitus suostui vihdoin neuvottelemaan asioista yhdessä ammattiliittojen ja työnantajien kanssa. JHL:n hallitus päätti 7. marraskuuta lopettaa työtaistelut tältä erää.

JHL:n työtaistelu alkoi lokakuun alussa, kun noin 100 000 liiton jäsentä ryhtyi ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon. Myöhemmin reilut 10 000 liiton jäsentä aloitti  poliittisen lakon, joka kesti kaksi päivää. JHL:n hallitus päätti työtaistelun lopettamisesta 7. marraskuuta.

Työtaistelut saivat hallituksen perääntymään

Poliittiset työtaistelut pakottivat hallituksen luopumaan aikeestaan heikentää irtisanomissuojaa korkeintaan 10 hengen yrityksissä. Lisäksi henkilöperusteisesta irtisanomisesta johtuva karenssi lyhenee 90 päivästä 60 päivään. Muutos koskee työntekijöitä riippumatta siitä, minkä kokoisessa yrityksessä he ovat töissä.

Henkilöperusteisesta irtisanomisesta johtuva karenssi lyhenee 30 vuorokaudella.

Suomen hallitus suostui vihdoin palaamaan asioiden kolmikantaiseen valmisteluun eli neuvottelemaan asioista yhdessä työntekijöiden ja työnantajien kanssa. Irtisanomislain niin kutsuttu perusteluosa valmisteltiin kolmikannassa.

Lakkovahti JHL:n lakkokyltin kanssa koulun pihalla Espoossa 22.10.2018.
JHL oli monilla aloilla poliittisessa lakossa 22.–23. lokakuuta 2018.

JHL on lopettanut polittiiset lakot sillä oletuksella, että irtisanomislakia koskeva lakiesitys annetaan eduskunnalle kolmikantaisen valmistelun mukaisena. Liitto voi palata työtaistelutoimiin, jos eduskunnalle esitelläänkin toisensisältöinen lakiesitys kuin työmarkkinakeskusjärjestöjen kanssa neuvotteluissa oli sovittu.

Jos laki tulee joskus voimaan, JHL tarkkailee lain vaikutuksia ja vie tulkinnanvaraiset tapaukset helposti käräjille.

Kolmikannan työtä on tarkoitus jatkaa. Hallitus on ehdottanut, että epäreilu työttömien aktiivimalli otetaan uudelleen arvioitavaksi kolmikannassa. Myös niin kutsuttu aktiivisen työnhaun malli eli aktiivimalli kaksi on tarkoitus valmistella hallituksen, työnantajien ja ay-liikkeen yhteisvoimin.

Heikennykset torjuttiin yhdessä, haluatko mukaan?

Irtisanomissuojan heikennykset saatiin torjuttua, koska ammattiliitot vastustivat niitä suurena joukkona.

Liittojen voima on niiden jäsenissä. Mitä enemmän JHL:ssä on jäseniä, sitä enemmän liitolla on voimaa, jota voidaan käyttää niin työtaisteluissa kuin työsopimusneuvotteluissa. JHL myös puolustaa jäsentensä työehtoja työpaikoilla joka päivä.

Jos haluat olla jatkossa puolustamassa työntekijöiden etuja, tule mukaan vaikuttavaan ammattiliittoon.

Liity JHL:n jäseneksi!

Liittymislomake avautuu omaan ikkunaansa.  JHL kerää jäsenistään tietoa jäsenrekisteriin. Lataa rekisterin tietosuojaseloste alla olevasta linkistä.

JHL:n jäsenrekisterin tietosuojaseloste (pdf, 32 KB)

Lue lisää jäseneksi liittymisestä.