Vuonna 2019 omassa kodissa työskentelevien perhepäivähoitajien kustannuskorvaukset nousevat hieman

Omassa kodissa työskentelevien perhepäivähoitajien kustannuskorvaukset 2019 nousevat hieman edellisvuoteen verrattuna. Korvaukset ovat Suomen Kuntaliiton antamia suosituksia.

Suomen Kuntaliitto on antanut suosituksensa omassa kodissa työskentelevien kunnallisten perhepäivähoitajien kustannuskorvauksista vuodelle 2019.

Kustannuskorvausten tarkistamisessa käytetään kuluttajahintaindeksiä ja sen alaindeksiä 01 Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat.

Marraskuusta joulukuuhun 2018 kokonaisindeksin kasvuksi oli arvioitu 0,04 % sekä elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien kasvuksi 0,21 %. Vuoden 2019 kuluttajahintojen kokonaisindeksin kasvuksi on arvioitu 1,3 %.  (Lähde VM/Kuntaliitto)

Kulukorvaus on voimassa olevan lainsäädännön mukaan perhepäivähoitajan veronalaista ansiotuloa, koska sitä ei ole tuloverolaissa säädetty verovapaaksi tuloksi. Omassa kodissaan työskentelevälle kunnalliselle perhepäivähoitajalle hyväksytään tulon hankkimisesta aiheutuneina menoina vähennykseksi työnantajan maksamat kustannuskorvaukset maksetun määräisenä ilman eri selvitystä. Kustannuskorvauksen ulkopuolelle jäävät tulonhankkimiskulut perhepäivähoitaja voi vähentää verotuksessa erillisen selvityksen perusteella. Jos kunta on kuitenkin korvannut perhepäivähoitajalle jonkin tulonhankkimiskulun normaalin kustannuskorvauksen lisäksi, tällaisesta kulusta ei myönnetä vähennystä.

Vuoden 2019 kustannusten korvaukset

Korvauksen aihe Alle kouluikäinen/kouluikäinen