Nyt on aika etsiä oma ehdokas – käytä ääntäsi työelämän puolesta

Miten tuleva eduskunta suhtautuu työaikalakiin? Entä aktiivimalliin ja työttömyysturvaan? Nyt on aika vaikuttaa: Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 3. huhtikuuta.

JHL kannustaa kaikkia käyttämään äänioikeuttaan huhtikuun eduskuntavaaleissa. Liiton tavoitteena on, että eduskuntaan valitaan päättäjiä, jotka suhtautuvat myönteisesti työntekijöihin.

Löydä työelämää ymmärtävä ehdokas

JHL on julkaissut verkkosivuillaan listan ehdolla olevista liiton jäsenistä. Nämä ehdokkaat ovat sitoutuneet liiton periaatteisiin ja he haluavat antaa kaikille reilut mahdollisuudet oman elämänsä rakentamiseen.

Tutustu ehdokkaisiin

JHL kannattaa Vapaiden valtakunta -kampanjaa, joka pyrkii lisäämään äänestysaktiivisuutta. Kampanja kannustaa äänestämään työntekijämyönteisiä ehdokkaita.

Värikkäällä pohjalla logo, jossa kaksi sormea pystyssä. Taustalla teksti "Vapaiden valtakunta, työtä tekevien ääniliike".
JHL kannattaa Vapaiden valtakunta -kampanjaa.

Vapaiden valtakunta on ottanut selvää, mitä mieltä puolueet ja ehdokkaat ovat tärkeistä työelämän kysymyksistä. Kampanja on lähettänyt puolueille työelämäkyselyn ja pyytänyt, että kysely toimitetaan jokaiselle ehdokkaalle.

Lista kampanjaa tukevista ehdokkaista julkaistiin maanantaina 1. huhtikuuta kampanjan verkkosivuilla. Ehdokkaat on jaoteltu vaalipiireittäin.

Löydä työntekijöitä ymmärtävä ehdokas

Voit myös ladata kampanjan sivuilta listan vaalipiirisi ehdokkaista. Listat voi ladata pdf-tiedostona.

Kampanja on myös julkaissut tuloskortin, jonka avulla arvioidaan puolueiden toimintaa työmarkkinakysymyksissä. Kortissa on myös annettu puolueelle kouluarvosana sen suhteen, miten työntekijämyönteisiä ne ovat.

Ennakkoon voit äänestää missä vain

Ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 3. huhtikuuta. Kotimaan ennakkoäänestys jatkuu tiistaihin 9. huhtikuuta saakka.

Ennakkoon voit äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Mukaan tarvitset vain henkilöllisyystodistuksen. Myös ajokortti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen äänestyspaikalla. Äänestyspaikkoja riittää, niitä on Suomessa yhteensä yli 900. Ennakkoon äänestäminen onnistuu myös matkoilta, ulkomailla on lähes 220 ennakkoäänestyspaikkaa.

Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan äänestyspaikalle. Ajokortti käy äänestämiseen.

Jos äänestät ennakkoon muualla kuin omassa vaalipiirissäsi, voit pyytää nähtäväksesi listan oman vaalipiirisi ehdokkaista.

Vaikuttamaan ehtii vielä 14. huhtikuuta

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 14. huhtikuuta. Silloin vaalihuoneistot aukeavat kello yhdeksän aamulla. Äänestys päättyy kello 20. Vaalipäivänä voit äänestää vain omassa äänestyspaikassasi. Sen löydät kotiisi postitetusta ilmoituskortista.

Äänesi ratkaisee, jatkuuko työntekijöiden kyykyttäminen

Eduskunnan tekemät päätökset vaikuttavat tuntuvasti työoloihin Suomessa. Vuonna 2015 työnsä aloittanut hallitus leikkasi rajusti sosiaalitukia ja murensi työelämän turvaa. Syksyllä 2018 hallitus pakotti ammattiliitot poliittiseen lakkoon, jolla torpattiin työttömyysturvan heikennykset.

Sipilän leikkauslista muistuttaa, miksi JHL haluaa muutoksen politiikan suuntaan.