Myös terveyspalvelualan pöydässä neuvotellaan keskusjärjestösopimuksen pohjalta

Terveyspalvelualan työehtosopimuksen tiimoilta ovat neuvotteluosapuolet tavanneet kahteen otteeseen, viimeisin neuvottelu käytiin maanantaina 23.9. Neuvotteluissa on käsitelty vuosilomalain muutoksia sekä niistä aiheutuvia tes-muutoksia ja käyty läpi keskusjärjestöjen työllisyys- ja kasvusopimusta. Vuosilomalain osalta puhuttaa erityisesti sairastumisesta johtuva vuosiloman siirto-oikeus, joka koskee lakiin perustuvaa vuosilomaa, mutta ei työehtosopimuksella sovittuja lakia parempia lomanosia (ns. lisäpäivät). Asia on pöydässä kesken.

Kumpikaan neuvotteluosapuoli ei ole toistaiseksi jättänyt yksilöityjä esityksiään keskusjärjestösopimuksen pohjalta.

JHL neuvottelee Terveyspalvelualan työehtosopimusta yhdessä viiden muun liiton kanssa Yksityisen Terveyspalvelualan Unionina. Unioni on jo valmistellut esityksiä työssä jaksamiseen, työhyvinvointiin ja tuloksellisuuteen liittyvistä asioista. Vuosiloma-asian osalta tavoitteena on, että siirto-oikeus koskisi myös tessin perusteella määräytyviä lomapäiviä. Lisäksi tavoitteena on lisätä Unionin mahdollisuuksia luottamusmiesten valintaan työpaikoilla ja vaikuttaa muutoinkin sopimusmääräyksin aktiivien asemaan. Palkkauksen osalta joitakin vaativuusryhmittelyjen ohjaustekstejä on tarpeen päivittää. Maksavien tekstimuutosten sijasta keskusjärjestöjen sopima 20 euron korotus halutaan ohjata kokonaan palkkoihin.

Unioni valmistelee esityksiään lokakuun alussa ja seuraava neuvottelu Terveyspalvelualan liiton kanssa on 9.10., jolloin myös työnantaja täsmentänee tavoitteitaan.

Lisätietoja: sopimustoimitsija Raija Pääkkönen