Miten itsensätyöllistäjien sosiaaliturva tuodaan nykyaikaan? JHL mukana aihetta käsittelevässä tilaisuudessa, sosiaaliturva esillä myös liiton vaalitavoitteissa

Itsensätyöllistäjien määrä on kasvanut Suomessa voimakkaasti parin viime vuosikymmenen aikana, kertoo Tilastokeskus. Mutta miten sosiaaliturva järjestetään, kun työllistää itsensä?

Miten itsensätyöllistäjien asemaa ja sosiaaliturvaa voidaan parantaa seuraavalla hallituskaudella? Entä miten työlainsäädäntöä pitäisi rukata vastaamaan 2000-luvun työelämää?

Itsensätyöllistäjien sosiaaliturvaa pohditaan Helsingin Musiikkitalossa maaliskuussa. Usean liiton yhteisvoimin järjestetyssä vaalipaneelissa. Tilaisuus järjestetään 11. maaliskuuta kello 10–11.45. Aiheesta ovat puhumassa Outi Alanko-Kahiluoto (vihreät), Harri Jaskari (kokoomus), Anna Kontula (vasemmistoliitto), Antero Laukkanen (kristillisdemokraatit), Arto Pirttilahti (keskusta) ja Pilvi Torsti (SDP).

Lue lisää ja tule mukaan!

Aihe on ajankohtainen, koska Tilastokeskuksen mukaan yhä useampi suomalainen ansaitsee elantosa työllistämällä itsensä. Itsensätyöllistäjiä ovat esimerkiksi freelancerit ja yksinyrittäjät.

JHL:n tavoitteena on, että ensi vaalikaudella Suomen sosiaaliturvaa yksinkertaistetaan. Turvan pitää pystyä vastaamaan paremmin ihmisen tarpeisiin erilaisissa elämäntilanteissa. Syyperustaiseen ja ansioturvaan perustuva sosiaaliturva purkaa kannustin- ja tuloloukkuja sekä vähentää eriarvoisuutta.