Ministeriö lykkää hoitohenkilöstön rokotuksia koskevan säännöksen muutosta

Hoitohenkilöstön rokotuksia koskeva lakipykälä tuli voimaan tämän vuoden maaliskuussa. Pykälä on aiheuttanut paljon ongelmia tapauksissa, jotka liittyvät influenssarokotuksiin.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) lykkää hoitohenkilöstön rokotuksia koskevan säännöksen muutosta. Eduskunnan oikeusasiamies käsittelee parhaillaan kanteluita, jotka liittyvät asiaan.

Hoitohenkilöstön rokotuksia koskeva lakipykälä on ollut voimassa vain reilut puoli vuotta. Hoitohenkilöstöltä on tullut ministeriöön paljon palautetta, jonka mukaan rokottomattomille työntekijöille on annettu varoituksia. Palautteen mukaan joitain työntekijöitä on uhattu irtisanomisella.

JHL on saanut kymmeniä yhteydenottoja lakiin liittyen. Ongelmia on ollut tilanteissa, joissa työntekijät ovat kieltäytyneet ottamasta influenssarokotetta. Ongelmat liittyvät muun muassa rokotetietojen keräämiseen ja tallentamiseen sekä työsuhteiden jatkuvuuteen.

– Jos työpaikalla ilmenee ongelmia tartuntalain suhteen, jäsenten tulee ensijaisesti ottaa yhteyttä omaan luottamusmieheensä tai aluetoimistoonsa, työympäristötoimitsija Anne Ranta ja ammattialatoiminnan asiantuntija Riitta Vehovaara sanovat.

Liitto muistuttaa, että STM on antanut jo joulukuussa 2017 ohjeen siitä, miten rokotepykäliä sovelletaan käytönnössä.

JHL muistuttaa, että työnantajan pitää tehdä työpaikalla riskinarviointi. Arvion tulokset pitää välittää työterveyshuollolle. Työterveyshuollon suunnitelmiin puolestaan pitää kirjata muun muassa se, millaisia rokotuksia työntekijöillä on oltava. Liitto kannattaa tartuntatautilakiin kaavailtuja muutoksia.