Olen työsuojeluvaltuutettu. En saa kuukausittaista korvausta tehtävästäni. Koulutusta ei ole järjestetty, liiton koulutuksen olen käynyt. Miten saan lisätietoa oikeuksistani?

Ajankäyttö työsuojelutehtäviin on yleensä neuvoteltava paikallisesti, vaikka työehtosopimuksessa olisikin määritelty ajankäyttökerroin. Ajankäytön tarvetta pitää arvioida suhteessa työntekijöiden määrään, työolojen riskeihin ja alueelliseen laajuuteen. Aivan pienissä työpaikoissa minimiaika eli tunti viikossa voi riittää.

Työsuojeluvaltuutetun toiminta perustuu työturvallisuuslakiin. Osassa työehtosopimuksia työsuojeluvaltuutetuille on saatu neuvoteltua lakia paremmat toimintaoikeudet kuten ajankäyttö, korvaus ja koulutusoikeus. Oman alan työehtosopimuksesta löydät tiedot mitä sinun sopimuksessa on sovittu.

Mikäli et saa työehtosopimuksessa sinulle sovittua korvausta, ilmoita asiasta työnantajalle, ota yhteyttä luottamusmieheen, tai jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, ota yhteyttä JHL:n aluetoimistoon.

Oikeus kouluttautua työsuojeluasioihin perustuu lakiin, vaikka siitä ei olisi työehtosopimuksessa mainintaa.

Työnantajan ja työsuojeluvaltuutetun ja varavaltuutetun pitää yhdessä käsitellä  koulutustarvetta ja -järjestelyjä kahden kuukauden kuluessa työsuojeluvalinnan jälkeen.

JHL:n työsuojelukoulutukset antavat tietoa oikeuksistasi ja vastauksia muihinkin työsuojelukysymyksiisi. JHL:n koulutukset ovat myös työnantajalle edullinen vaihtoehto kouluttaa henkilöstön edustajia.