Kunta-yt:t ovat vain jäävuoren huippu, kuntien rahoituspohja turvattava välittömästi

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii kuntien vakavien rahoitusongelmien ratkaisemista välittömästi uuden hallituskauden aluksi.

Sipilän hallituksen tekemät rajut leikkaukset kuntien rahoituspohjaan ovat ajaneet kunnat kestämättömään tilanteeseen. Jäävuoren huippuja tästä ovat esimerkiksi Rovaniemen  ja Kouvolan  yt-neuvottelut.

Sipilän hallituskauden aikana on kuntien peruspalvelubudjetteja leikattu. Kuntaliiton laskelmien mukaan leikkaukset ovat vieneet kunnilta jopa 850 miljoonaa. Julkisen sektorin työntekijöiden lomarahojen leikkaus haukkasi kuntien verotuloihin aimo loven. Epäonnistunut sote- ja maakuntauudistus puolestaan niisti kunnilta rajusti voimavaroja ja resursseja.

– Vaikuttaa siltä, että kuntien ajaminen taloudelliseen ahdinkoon on ollut hallitukselta tietoista ja tarkoituksellista politiikkaa, jotta maakunnat syntyisivät ja palvelut olisi pakko yksityistää. Seuraavan hallituksen on ensitöikseen hoidettava kuntien rahoituspohja kuntoon tai muuten Suomessa voi alkaa valtava kuntien yt-aalto ja sitä myöten kuntalaisten palvelujen alasajo, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine huomauttaa.

Kuntien viranhaltijat ovat tehneet runsaasti töitä sote-uudistuksen valmistelussa yhdessä luottamushenkilöiden ja maakuntien väliaikaisten valmisteluelimien kanssa. Valmisteluun ja erilaisiin työryhmiin kulunut huomattava työmäärä, aika ja eurot ovat verottaneet roimasti kuntien oman toiminnan kehittämistä, heikentäneet mahdollisuuksia paneutua kuntalaisten palveluiden parantamiseen ja kuntien tulokehityksen turvaamiseen.

– Valmistumatta jääneeseen sote-uudistukseen on käytetty veroeuroja useita satoja miljoonia, joidenkin arvioiden mukaan jopa 700 miljoonaa euroa. Rahaa on mennyt muun muassa Suomen historian suurimman työryhmän, asiantuntijoiden ja virkamiesten palkkioihin. Miten hyvässä tilanteessa kunnat olisivatkaan, jos samat voimavarat ja rahoitus olisi käytetty kuntien ja kuntatyön kehittämiseen?

– Sote-uudistus Suomeen tarvitaan. Uudistus on kuitenkin toteutettava kehittämällä nykyisin toimimattomia asioita ja osioita eikä muuttamalla hyvin toimivia väkisin runnomalla.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772