Matkustaminen, majoitus ja korvaukset

Kuka maksaa liiton koulutukseen tulemisen matkakulut? Saako korvausta ansionmenetyksestä koulutuksen ajalta tai päivärahaa? Miten majoitus järjestetään? Esimerkiksi näihin kysymyksiin saat vastauksen matkustamista, majoitusta ja korvauksia koskevista kysymyksistä.

Matkustamisesta ja korvauksista kysyttyä

Vastaukset majoitusta koskeviin kysymyksiin löydät sivun alaosasta.

Mitä tarkoittaa, että liitto maksaa jäsentensä matkat kurssille tultaessa?

JHL korvaa matkakulut yleisesti halvimman matkustustavan mukaan, esimerkiksi junalla tai linja-autolla.

Kurssilaisella on lento-oikeus valtakunnallisille kursseille Helsinkiin linjan Vaasa-Kuopio-Joensuu pohjoispuolelta, mainitut paikkakunnat mukaan lukien (poikkeuksena Ahvenanmaa, josta lento-oikeus katsotaan aina tapauskohtaisesti).

Matkaliput tilataan kurssivahvistuksen mukana tulevien tarkempien ohjeiden mukaisesti.

Miten haen kurssin matkakuluja liitolta?

JHL:n koulutukseen tulevat kurssilaiset saavat kurssipaikalla täytettäväksi matkalaskukaavakkeen, johon liitetään kuitit itse maksetuista matkakuluista tai merkitään kilometrit oman auton käytöstä.

Voit käyttää myös sähköistä matkalaskua.

Joudun kulkemaan omalla autolla, miten se korvataan?

Kun matkustat omalla autolla yksin, maksamme korvausta ajokilometrien mukaan. Maksamme kilometriä verohallinnon ilmoittamasta kilometrikorvauksesta 50 prosenttia kilometriä kohden. Verohallinto ilmoittaa kilometrikorvaukset vuosittain.

Vuoden 2022 verovapaat matkakustannusten korvaukset (Verohallinto)

Kurssilaiselle, joka kuljettaa muita kurssilaisia kodin ja kurssipaikan välillä, maksetaan valtion matkustusohjeen mukainen korotettu kilometrikorvaus kurssilaista kohden. Korvaus maksetaan, jos se tulee liitolle kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi.

Olenko oikeutettu päivärahaan kurssiajalta?

Jos työnantaja maksaa palkan kurssiajalta ja kurssilaisen edestakainen matka (meno-paluu) kestää yhteensä 10 tuntia, JHL maksaa Verohallituksen hyväksymän matkapäivärahan (ja osapäivärahan kun matka kestää yli 6 tuntia).

Esimerkki: Kurssilainen saapuu Jyväskylästä JHL-opistolle junalla, lähtö kotoaan kello 6:00, saapuminen JHL-opistolle noin kello 10.00. Yhdensuuntainen matka-aika on noin neljä tuntia. Jos paluumatka kestää yhtä kauan, matka-aikaa tulee yhteensä noin kahdeksan tuntia, joka oikeuttaa osamatkapäivärahaan.

Matkapäivärahaa ei makseta ammatillisten opintopäivien, jäsenten ajankohtaispäivien eikä järjestökurssien osanottajille.

Milloin matkakulut maksetaan?

Matkalaskujen käsittelyaika on noin kuukausi kurssin päättymisestä. Maksupäivä on perjantai. Ruuhka-aikoina käsittelyaika voi venyä pidemmäksi.

Olenko oikeutettu kurssistipendiin kurssiajalta ja miten haku tapahtuu?

Arkipäivinä pidettäviltä järjestökursseilta JHL maksaa palkattomuustodistusta vastaan verottoman kurssiapurahan (vuonna 2022 päivähinta on 82,558  euroa/kurssipäivä). Kurssiapuraha koostuu kurssistipendistä ja kurssipäivärahasta.

Esimerkiksi viikon eli viisipäiväisen kurssin kurssiapuraha vuonna 2022 on yhteensä 412,79 euroa ja kolmipäiväisen kurssin 247,67 euroa.

Jos kurssilaisen apurahojen yhteismäärä ylittää ylläkuvatut tasot, opiskelijaa on verotettava ylimenevältä osalta.

Myöhästyn huomattavasti kurssin alusta, kenelle ilmoitan asiasta?

Ilmoitathan kurssilta myöhästymisestä aina ensisijaisesti liiton kurssineuvontaan
puh. 010 7703 510 tai laittamalla viestiä kurssit@jhl.fi.  Tieto välitetään eteenpäin kouluttajalle ja JHL-opiston vastaanottoon.

Onko kurssi sovittu palkalliseksi koulutukseksi?

Koulutussopimuksissa on määritelty ne kohderyhmät, jotka kuuluvat palkallisuuden ja muiden korvausten pariin. Katso palkalliset kurssit.

Voinko kulkea taksilla kotoa asemalle kun julkiset eivät kulje?

Jos paikkakunnallasi ei kulje aamulla tai illalla julkista liikennettä, maksamme sinulle joko taksimaksun TAI oman auton käyttäjille (yksin matkustaville) vuosittain Verohallinnon ilmoittamasta kilometrikorvauksesta 50 %.

HUOM! Jos puolisosi tai tuttusi vie tai hakee sinut, maksamme vain kerran meno-paluumatkan ajokilometrit  ja vain silloin, kun olet itse kyydissä.

Miten hankin lähijunalipun ja miten se korvataan?

Lippu lähijunaan pitää ostaa ennen junamatkan alkua. Matkakortin arvolipun voi leimata junassa olevalla matkakortinlukijalla entiseen tapaan.

VR:n lähijunissa ei enää myydä junalippuja. Lipun voit ostaa muutamalla painalluksella VR Matkalla -mobiilisovelluksesta tai VR:n nettisivuilta.

Voit ostaa lipun myös automaateista, R-kioskeilta tai asemilta.

Matkalaskulomakkeeseen tulee merkitä mobiilisovelluksen kautta tilatun lipun hinta. Pyydettäessä mobiililippu tulee näyttää joko JHL:n koulutusassistentille tai kurssin vetäjälle. Yli 20 euroa maksavat mobiililiput tulee aina näyttää JHL:n koulutusassistentille.

Voinko kulkea taksilla Helsingin rautatieasemalta JHL-opistolle?

Emme maksa taksin käytöstä lento- tai rautatieasemalta tullessasi JHL-opistolle. Jos liität kuitin matkalaskuusi, maksamme HSL:n kertalipun mukaisen kulun.

Maksetaanko parkkimaksut kurssipaikalla? Entä JHL-opiston tai hotellin alueella?

Parkkimaksuja emme maksa. Suosimme julkista liikennettä. Poikkeuksena on se, että  jos tulet lentäen eikä sinulla ole muuta mahdollisuutta kuin tulla omalla autolla, maksamme lentoparkkimaksun kuittia vastaan. Maksamme myös alueella järjestettävien palkallisten kurssien (luottamusmies-, työsuojelu- ja yhteistoimintakurssit) kurssihotellien omat pysäköintimaksut, joiden kuitit liitetään matkalaskuun.

Yöpöytä, lamppu, vaalea tyyny ja tumma seinä hotellihuoneessa.

Majoittumisesta kysyttyä

Haluan yhden hengen huoneen, mitä se maksaa?

Liiton kurssien majoitukset vaihtelevat alueilla ja Helsingissä, samoin hinnat. Kurssivahvistuksesta löydät aina yhden hengen huoneen hinnan.

Majoitus pyritään järjestämään yhden hengen huoneessa. Hotellien varaustilanne voi muuttaa tilannetta, jolloin olemme sinuun yhteydessä. Kurssia edeltävän yön tai kurssin jälkeisen yön majoituksiin tarvitaan aina etukäteen lupa JHL:n kurssineuvonnasta.

Olen osallistumassa kahdelle eri kurssille ja tarvitsisin majoituksen kurssien väliin jäävälle yölle. Onnistuuko tämä?

Jos olet ilmoittautunut peräkkäisinä päivinä oleville eri kursseille, kerrothan majoitustarpeesta kurssien välissä. Liitto maksaa yöpymisen hotellissa kurssipäivien välissä Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten ulkopuolelta tuleville.

Haluan tulla tai joudun tulemaan koulutuspaikkakunnalle jo edeltävänä päivänä ja tarvitsen majoituksen. Maksaako liitto majoituksen?

Liitto maksaa kurssia edeltävän yön majoituksen vain, jos sinulla ei ole käytettävissäsi juna-, tai lentoyhteyttä tai matkustamiseen kuluva aika aiheuttaa ansionmenetyksen. JHL:n kurssineuvonta myöntää luvan edeltävän yön majoitukseen tehtyäsi selvityksen kulkuyhteyksistä.

Tilaa matkaliput edeltävälle päivälle vasta sitten, kun olet saanut luvan majoittumiseen.

Voinko ilmoittaa huoneparin?

Jos kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä jäi huoneparitoive ilmoittamatta, voit tehdä sen jälkikäteen noin viikkoa ennen kurssin alkua ottamalla yhteyttä JHL:n kurssineuvontaan numeroon 010 7703 510 tai yhteyslomakkeella.

Milloin voin kirjautua hotelliin?

Hotelliin kirjautuminen tapahtuu ensimmäisen kurssipäivän päätteeksi.

Kenellä ei ole majoitusoikeutta kurssin aikana?

Majoitusoikeutta ei ole kurssipaikkakunnalla asuvilla. 1.1.2019 alkaen Helsingin, Espoon, Vantaan tai Kauniaisten alueella asuvilla ei ole majoitusoikeutta JHL-opiston kursseilla.

Sähköinen matkalasku

Matkalaskulomake JHL-opiston kursseille / Reseräkningsblankett för JHL-institutets kurser

Kaikki tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia, ne on täytettävä, jotta lomakkeen lähettäminen onnistuu. Huom! Lomake on suojattu. Alla fält märkta med stjärna är obligatoriska, annars går det inte att skicka blanketten. Obs! Blanketten är skyddad.
  • Kurssimatkoihin käytetty aika / Tid för kursresor

• PP slash KK slash VVVV
    Täytä päivämäärä muodossa pp/kk/vvv. Fyll i datumet i formen dd/mm/åååå.
  • :
  • PP slash KK slash VVVV
    Täytä päivämäärä muodossa pp/kk/vvv. Fyll i datumet i formen dd/mm/åååå.
  • :
  • Itsemaksetut matkakulut / Självbetalda resekostnader

• 0,00 €
  • Pudota tiedostot tähän tai
    Sallitut tiedostotyypit: jpg, pdf, png, Max. tiedoston koko: 64 MB, Max. tiedostot: 4.
      Lisää tähän tosite mahdollisista taksikuista tai muista matkakuluista. Jokaisesta kulusta tarvitaan oma tositteensa. Lägg till ett kvitto på eventuella taxikostnader eller andra resekostnader. Varje kostnad förutsätter ett kvitto. Tillåtna filformat: jpg, pdf, png. Maxstorlek: 64 MB. Maxantal filer: 4. Dra filerna till rutan ovan eller klicka på knappen "Valitse tiedostot".
    • Kulut oman auton käytöstä / Kostnader för användning av egen bil

Matkakulujen korvaamiseksi tarvitsemme tiedot samassa autossa matkustaneiden nimistä sekä matkan pituuden kotoa kurssipaikalle. Ilmoita etäisyys kilometreinä yhteen suuntaan. För att kunna ersätta resekostnaderna behöver vi namnen på alla som rest i samma bil och resans längd från hemmet till kursplatsen. Meddela avståndet i kilometer åt ett håll.
    • Nimi 1 / Namn 1Nimi 2 / Namn 2Nimi 3 / Namn 3Nimi 4 / Namn 4
      Täytä lomakkeeseen niiden kyydissä olleiden nimet, jotka tulivat autossasi JHL-opiston kurssille. Fyll i de personers namn som reste till JHL-institutets kurs i din bil
    • Sallitut tiedostotyypit: jpg, gif, png, pdf, Max. tiedoston koko: 64 MB.
      Huom! Palkattomuustodistuksessa tulee olla merkittynä poissaolo työstä sekä menetetty ansiotulo. Tiedoston tallennusmuoto voi olla jpg, gif, png tai pdf. Tiedoston enimmäiskoko 62,5 Mt. Obs! I intyget över lönebortfall ska anges frånvaro från arbetet och förlorad löneinkomst. Filformatet kan vara jpg, gif, png eller pdf. Filens maximala storlek är 62,5 Mb.