Tukea työnhakuun -koulutukset

JHL tarjoaa työttömille jäsenilleen koulutusta, joka täyttää aktiivimallin aktiivisuusehdon ja ehkäisee työttömyyspäivärahaan kohdistuvat leikkaukset. Tarjolla on muun muassa JHL-opiston omaa koulutusta ja verkkokoulutusta. Koulutus on maksutonta ja se on tarkoitettu vain liiton jäsenille.

Ihmisiä opiskelemassa luokassa

Vuoden 2019 alusta alkaen työttömät työnhakijat ovat voineet täyttää aktiivimallin vaatiman aktiivisuusehdon osallistumalla tiettyihin koulutuksiin. Aktiivisuusehdon täyttäville koulutuksille on tarkat ehdot. Lue ehdoista tarkemmin JHL:n työttömyyskassan sivuilta.

Osallistumismahdollisuuksia on kahdenlaisia:

1. Koulutukset 25 vuotta täyttäneille työttömille

25 vuotta täyttäneet ovat voineet hakeutua vuoden 2019 alusta lähtien lyhytkestoiseen, ammatillisia valmiuksia lisäävään koulutukseen. Opiskella voi enintään kuusi kuukautta kestävissä opinnoissa menettämättä työttömyyskorvausta. Koulutus täyttää myös aktiivisuusehdon.

Huomioithan, että voit saada uuden oikeuden saada työttömyyskorvausta lyhytkestoisen opiskelun perusteella vasta, kun olet edellisen opiskelun päättymisen jälkeen täyttänyt uudelleen työssäoloehdon (26 viikkoa).

Katso tästä kevään 2019 opiskelutarjonta yli 25-vuotiaille ja ilmoittautumisohjeet

2. Koulutukset kaikille työttömille

Kaikki työttömät voivat hakeutua aktiivisuusehdon täyttämään koulutukseen 1.4.2019 alkaen. Koulutuksen pitää edistää työllistymistä tai ammatillisia valmiuksia. Tarjolla on verkkokursseja ja JHL-opiston ammatillisia opintopäiviä. Aktiivisuuden seurantajakson pitää alkaa 1. huhtikuuta 2019 tai sen jälkeen.

Katso kevään 2019 koulutustarjonta kaikille työttömille ja ilmoittautumisohjeet

Koulutukset 25 vuotta täyttäneille

Työnhakijan digitaidot -koulutus

Viisipäiväisellä kurssilla petrataan tietotekniikan taitoja ja valmiuksia esimerkiksi digitaaliseen työnhakuun ja ansioluettelon tekemiseen.

Kursseja järjestetään vielä toukokuussa 2019 Turussa ja Helsingissä.

Ennen kuin koulutus alkaa:

• Ilmoita ensin koulutuksesta TE-toimistoon ja sovi koulutuksen hyväksymisestä lyhytkestoiseksi. Tee ilmoitus hyvissä ajoin.
  • Ilmoita koulutukseen osallistumisesta hakemuksessasi työttömyyskassaan.
  • Hae koulutukseen.

Huomaathan, että kursseille on hakuaika!

Kurssille valitut saavat sähköpostilla kutsun  noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkamista.

Työnhakijan digitaidot -kurssille haetaan Jäsenpalvelu 24h:n kautta.

Jotta saat osallistumistodistuksen, sinun on osallistuttava jokaiseen koulutuspäivään. Jokaiselle koulutusjaksolle  otetaan enintään 14 henkeä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Koulutus on maksutonta, mutta JHL ei maksa matkakustannuksia tai järjestä ruokailua.

Työnhakijan digitaidot -ohjelma

Työnhakijan digitaidot -koulutuksen paikkakunnat ja ajat

Turku

• 13.-17.5. klo 9-12. Hakuaika päättyy 29.4. ohjelma
  • Koulutus osoitteessa: TSL:n koulutustila, Maariankatu 6 B, Turku

• 13.–17.5. klo 9–12. Hakuaika päättyy 29.4. ohjelma
  • Koulutus osoitteessa: JHL-opisto, Sörnäisten rantatie 23, Helsinki

Ruotsinkieliset koulutukset

• 20.–24.5. klo 9–12, Helsingfors. Hakuaika päättyy 6.5. ohjelma
    Koulutus osoitteessa: JHL-opisto, Sörnäisten rantatie 23, Helsinki

Työllistymistä tukeva koulutus kaikille työttömille 1.4. alkaen

Kaikki työttömät JHL:n jäsenet voivat hakeutua aktiivisuusehdon täyttämään koulutukseen 1.4.2019 alkaen. Koulutuksen on oltava sellaista, että sillä on ammatillisia valmiuksia tai työllistymistä tukeva vaikutus.

Koulutus kerryttää aktiivisuusehtoa vain, jos aktiivisuuden seurantajakso on alkanut 1.4.2019 tai sen jälkeen.

Koulutus katsotaan osaksi aktiivisuusehtoa vain tietyillä ehdoilla. Yksi ehto on, että aktiivisuuden seurantajakso on alkanut 1. huhtikuuta 2019 tai sen jälkeen.

Lue ehdoista tarkemmin Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassan sivuilta.

nainen, läppäri ja kännykkäTaitava työnhakija -verkkovalmennus

Taitava työnhakija -verkkovalmennuksen voit suorittaa missä vain ja milloin vain. Valmennus kestää viisi päivää. Valmennukseen ei ole hakuaikoja, vaan sen voi aloittaa käyttäjätunnukset saatuaan.

Jos ilmoittaudut Taitava työnhakija -verkkovalmennukseen, älä ilmoita osallistumisestasi TE-toimistoon.  Riittää, että lähetät osallistumistodistuksen Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassaan.

Valmennuksen kaikki viisi päivää pitää käydä saman aktiivisuuden seurantajakson aikana, jotta aktiivisuusehto täyttyy. Valmennus kerryttää aktiivisuusehtoa vain, jos seurantajakso on alkanut 1.4.2019 tai sen jälkeen. Seurantajakso kestää 65 maksupäivää.

Näin aloitat verkkovalmennuksen

• Tarkista eWertti Nettikassasta, mikä on aktiivisuuden seurantajaksosi tilanne. Valmennuksen kaikki viisi päivää pitää käydä saman aktiivisuuden seurantajakson aikana, jotta aktiivisuusehto täyttyy. Seurantajakso kestää 65 maksupäivää.
  • Mene verkkovalmennukseen johtavalle sivulle www.urapalvelut.fi/jhl ja luo itsellesi tunnukset. Muistathan, että valmennus kerryttää aktiivisuusehtoa vain, jos tarkastelujakso alkoi 1.4.2019 tai sen jälkeen.

• Näin luot tunnuksen:
  • Syötä ensin pelkkä sähköpostiosoitteesi. Napsauta Jatka-painiketta.
  • Syötä koko nimesi ja JHL:n jäsennumerosi, jonka löydät jäsenkortistasi.
  • Luo itsellesi henkilökohtainen salasana, joka tulee syöttää uudelleen.
  • Anna suostumus henkilötietojesi käsittelyyn verkkopalvelussa ennen kuin voit jatkaa eteenpäin.
  • Tietojen tallentamisen jälkeen saat ohjeet tunnuksen vahvistamisesta. Samaa käyttäjätunnusta (=antamasi sähköpostiosoite) ja luomaasi salasanaa käytetään kaikilla verkkovalmennuksilla.

Muistathan, että verkkovalmennukseen osallistumisesta ei tarvitse ilmoittaa TE-toimistoon.  Kun olet suorittanut Taitava työnhakija 1 -valmennuksen saat todistuksen. Lähetä se Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassaan. Vain silloin  osallistumisesi voidaan hyväksyä aktiivisuusseurantaan ja vältät päivärahan leikkaamisen.

Jos työttömyysjaksosi pitkittyy, voit käydä jatkokurssina Taitava työnhakija II:n ja sen jälkeen vielä Taitava työnhakija III:n. Valmennusjaksot voit käydä vain järjestyksessä. Jatko-osat tulevat näkyviin verkkoon vasta sen jälkeen, kun edellinen valmennus on käyty.

Jokaisen jakson päätyttyä saat automaattisesti todistuksen päiviltä, joina olet suorittanut verkkovalmennuksen ohjelmaa verkossa. (Jos suoritat vähemmän kuin viisi päivää, on sinun osallistuttava myös muuhun vastaavaan aktiivimallin täyttävään koulutukseen, jotta saat kaikki viisi päivää täyteen seurantajaksosi aikana.)

Lähetä saamasi osallistumistodistus  Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassaan. Vain silloin  osallistumisesi voidaan hyväksyä aktiivisuusseurantaan ja vältät päivärahan leikkaamisen.

JHL-opiston koulutukset kaikille työttömille

Alla olevat JHL-opistolla ja alueilla järjestettävät kurssit täyttävät aktiivimallin aktiivisuusehdot. Hakuaika koulutuksiin päättyy viisi viikkoa ennen koulutuksen alkua. Ilmoittautuminen kurssille tapahtuu Jäsenpalvelu 24h:n kautta.

Aktiivimallin mukaisilta koulutuspäiviltä pitää saada työttömyyspäivärahaa.

JHL-opiston ammatillista osaamista lisäävät koulutukset ovat pääsääntöisesti 1–2 -päiväisiä kursseja. Työttömän on itse huolehdittava, että viisi koulutuspäivää täyttyy saman seurantajakson aikana hakeutumalla muuhun vastaavaan koulutukseen.

Aktiivisuusehdon täyttävät JHL-opiston koulutukset

• Sosiaali- ja terveysalan opintopäivät
    6.–7.5. Seinäjoki
    Hakuaika päättyy 1.4.
  • Lähihoitajien ja sairaanhoitajien opintopäivät
    9.–10.5.2019, Kouvola
    Hakuaika päättyy 1.4.
  • Tietotyön ja hallinnon opintopäivät
    16.–17.5. Helsinki
    Hakuaika päättyy 8.4.
  • Lääkeosaamisen kurssi (4 pv) + 1 pv etäpäivä lääkelaskuharjoituksia
    20.–23.5. Helsinki
    Hakuaika päättyy 15.4.
  • Nuorisoalan opintopäivät
    23.–24.5. Helsinki
    Hakuaika päättyy 15.4.

Tutustu kursseihin JHL:n koulutuskalenteri -sivulta. Kirjoita kurssin nimi hakukenttään ja klikkaa hae. Napsauta sitten auki haemasi kurssi ja tutustu esittelyyn.