Maksuton kesäduunari-info auttaa taas kesätyöntekijöitä

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info palvelee kesätyöntekijöitä 31. elokuuta saakka. Maksuton puhelinpalvelu vastaa soittoihin maanantaista perjantaihin klo 9–15. Palvelua saa niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksikin.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info on taas avautunut. Palkansaajakeskusjärjestöjen maksuton neuvontapalvelu auttaa kaikkia kesätyöntekijöitä jo 14. kerran.

Kesäduunari-info on avoinna 31. elokuuta saakka. Palvelun verkkosivuille www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa. Sivujen kautta on myös mahdollista lähettää kysymyksiä kesäduunarineuvojalle.

Puhelinpalvelu  numerossa 0800 179 279 vastaa maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä.

Kesäduunari-info on myös Facebookissa  ja Twitterissä.

Työsuhteen ehdot kannattaa käydä huolellisesti läpi ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Kesäduunari-infoon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä jo ennen kesätyön alkamista.

Infosta voi kysyä neuvoja esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyvistä aiheista. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, eikä avun pyytämistä tarvitse arastella.

Kesätyöntekijöiden kannattaa huolehtia myös siitä, että he saavat kunnollisen opastuksen työhönsä. Työnantaja on velvollinen antamaan ohjausta myös työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden käytöstä sekä työturvallisuudesta. Kunnon perehdytys vähentää työtapaturmia, parantaa työn laatua ja lisää työhyvinvointia.