Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä elokuun loppuun saakka

SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info on taas avautunut. Neuvonta palvelee kesätyöntekijöitä 31. elokuuta saakka. Maksuton puhelinpalvelu vastaa soittoihin maanantaista perjantaihin klo 9–15. Palvelua saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info on avautuu jälleen. Palkansaajakeskusjärjestöjen maksuton neuvontapalvelu auttaa kaikkia kesätyöntekijöitä jo 15. kerran.

Kesäduunari-info palvelee  avuntarvitsijoita koko kesän, aina 31. elokuuta saakka. Palvelun verkkosivuille www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa. Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin. Lisäksi kannattaa tutustua myös kesäduunarin muistilistaan.

Puhelinpalvelu numerossa 0800 179 279 vastaa maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä.

Kesäduunari-info on myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Tarkista työsuhteen ehdot ennen kuin allekirjoitat työsopimuksen

Kesätyöntekijöiden kannattaa ottaa yhteyttä heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Huolellinen perehtyminen työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin voi ehkäistä asioiden muuttumista ongelmiksi.

Kesäduunari-infoon voi soittaa jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Kirjallinen työsopimus on hyvä käydä rauhassa läpi ennen allekirjoittamista.

Kesätyöntekijöiden oikeus saada työsuhteen ehdot kirjallisena nousi esiin useissa työsopimuksia koskevissa yhteydenotoissa viime vuonna. Työntekijällä on lain mukainen oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista, jos työsuhde on yli kuukauden mittainen.

Infosta voi kysyä neuvoja esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyvistä aiheista. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, eikä avun pyytämistä tarvitse arastella.