Siirry sisältöön
Ammattiliitto JHL
  • OmaJHL
  • Yhteystiedot
  • Työttömyyskassa
    • Svenska
    • English
  • Liity jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Etusivu
  • Ajankohtaiset
    • Sopimusneuvottelut
      • Neuvottelutermit
    • Vaikuttaminen
      • Tulevaisuuden työelämä
      • Oikeudenmukainen verotus
      • Tulevaisuuden työelämä
      • Hyvinvointialueet
      • Koulutuspoliittinen edunvalvonta
      • Kansainvälinen toiminta
    • Koulutus- ja tapahtumakalenteri
  • Työ
    • Työehtosopimukset
      • Yksityisen sosiaalipalvelualan tes
      • Henkilökohtaisten avustajien Heta-tes
    • Työelämäkysymykset
    • Työsuojelu ja -hyvinvointi
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Jäsenedut
    • Mikä on jäsenpalvelu omaJHL
    • JHL-SHOP
    • Työttömyyskassa
  • Osallistu
    • Koulutus- ja tapahtumakalenteri
    • JHL kouluttaa
    • 1001 ammattia – ammattialat
      • Kasvatus- ja ohjausala
      • Ravitsemis- ja puhtausala
      • Sosiaali- ja terveysala
      • Teknisten-, energian ja liikenteen alat
      • Tietotyö-, hallinto- ja kirjastoala
      • Turvallisuusala
      • JHL-alojen avoimet työpaikat
    • Nuoret ja opiskelijat
    • Maahanmuuttajat
  • Yhdistyksille ja aktiiveille
    • Säännöt, ohjeet, mallit
    • Yhdistystoiminnan tekijät
    • Apuvälineitä yhdistystoimintaan
    • Yhdistysten omat koulutukset ja JHL:n tuki
    • JHL-yhdistysten nettisivut ja somekanavat
    • Työtaistelut
      • Lakot ja muut työtaistelutoimet
      • Usein kysytyt kysymykset lakosta
      • Usein kysytyt kysymykset ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta
      • Työtaistelutermit haltuun
    • Luottamusmiehille
    • Työsuojeluvaltuutetuille
    • Oikeusapua ammattiliitosta – JHL:n oikeustapaukset
  • Tietoa JHL:stä
    • Yhteystiedot
      • JHL:n edustajisto ja hallitus
      • Henkilöstön yhteystiedot
    • JHL:n aineistopankki
    • Työelämäinfot oppilaitoksille
    • Palkanlaskijoille
    • Töihin JHL:ään
  • Työttömyyskassa
  1. Etusivu
  2. Blogi
  3. Työelämä
  4. Kenellä jatkossa vastuu ammatillisen koulutuksen laadusta?

Kenellä jatkossa vastuu ammatillisen koulutuksen laadusta?

24.1.2017

Ammatillista koulutusta ollaan uudistamassa siten, että nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat poistetaan. Jatkossa tutkinto tai sen osa voidaan suorittaa vain yhdellä tavalla: osaaminen osoitetaan käytännön työtehtävissä suoritettavilla näytöillä pääsääntöisesti työpaikoilla.

Ammatillisen koulutuksen laadun varmistus on entistä tärkeämpää jatkossa. Tätä laadunvarmistustyötä on tähän asti suoritettu tutkintotoimikunnissa. JHLn näkemyksen mukaan olisi tärkeätä, että tutkintotoimikunnat jatkaisivat tulevaisuudessakin tätä tärkeätä työtä tavalla, jossa opiskelijoiden arviointi toteutetaan myös työelämän ammattilaiset osallistamalla eli kolmikantaisesti. Muutoin uhkana on malli jossa arviointiin tulee osallistumaan kaksi koulutuksen järjestäjän nimeämää henkilöä, joista toinen edustaa oppilaitosta ja toinen työ- ja elinkeinoelämää. Merkittävä osa koulutuksen järjestäjien rahoituksesta tulee pohjautumaan suoritettuihin tutkintoihin sekä tutkintojen osiin. Tässä vaiheessa olennainen kysymys onkin se, kuka hoitaa jatkossa laadun varmistuksen, joka on yksi keskeinen rahoituksen perustan kriteeri?

Tutkintosuoritukset työpaikolla voivat olla hyvin erilaisia. Osaamisen arviointi on haasteellista paitsi opettajille myös työelämän arvioijille, joilla ei ole välttämättä riittävästi kokemusta arvioinnista. Arvioijien tulisi osata määrittää eri arviointiasteikkojen vaatimukset samojen kriteerien mukaisesti kaikissa Suomen ammatillisissa oppilaitoksissa.

Maamme hallitus valmistelee parhaillaan lakia, jossa keskeiseen rooliin nousevat uudet työelämätoimikunnat. Niiden tehtäviin kuuluu mm. vierailukäynnit oppilaitoksissa sekä seuranta- ja lausuntomenettelyt niiden perusteella. Nämä tehtävät eivät kuitenkaan takaa, että opiskelijoiden osaamisen arviointi toteutettaisiin aina riittävän laadukkaasti. Oppilaitosten tulee kyetä toimimaan opetuksen kaikissa vaiheissa, myös näyttötilanteissa, mahdollisimman yhdenmukaisesti ja tasalaatuisesti.

Koulutuksella, joka ei takaa riittävää osaamista ammattia varten, ei ole arvoa työntekijälle, eikä työnantajalle. Pahimmillaan heikolla ammattitaidolla saatetaan vaarantaa omaa tai muiden turvallisuutta, mikäli osaaminen on puutteellista esimerkiksi hoitotyössä tai teknisillä aloilla (kuten kiinteistö- tai jätehuollossa). Huonosti toteutettu osaamisen arviointi voi johtaa myös siihen, että tietyistä oppilaitoksista valmistuneiden opiskelijoiden työllistymis- ja jatkokoulutusmahdollisuudet heikentyisivät.

Hallituksen esitysluonnokseen kirjatut prosessit ja toimintaperiaatteet ovat laadunvarmistuksen osalta vaillinaiset. Vastausta ei löydy siihen oleellisen kysymykseen, millä käytännön toimenpiteillä osaamisen laadullinen yhdenmukaisuus on tarkoitus saavuttaa eri työpaikoilla toteutettavissa tutkinnoissa. JHL on vaikuttanut aktiivisesti ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja esittänyt vakavan huolensa ammatillisen koulutuksen reformin seurauksista.

Vastuu laadunvarmistuksen toteuttamisesta pitäisi ohjata yhdelle riippumattomalleja valtakunnalliselle toimijalle, joka kykenee ottamaan tehtävän osaamisensa ja resurssiensa puolesta kokonaisvaltaisesti haltuun. Tämä toimija voisi olla Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) yhteyteen perustettava ammatillisen koulutuksen arviointijaosto.

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee vuosittain noin 256 000 opiskelijaa, joista tutkinnon suorittaa yli 66 000 henkilöä (lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu). Ammatillisen koulukseen käytetään runsaasti julkisia varoja, ja kuten jo aiemmin mainitsin, oppilaitoksille myönnetyn rahoituksen lähtökohtana ovat suoritetut tutkinnot. Koulutuksen järjestäjiä on kaikkiaan 165, joille osoitetuilta varoilta odotetaan perustellusti vaikuttavuutta, hyötyä ja merkitystä sekä työntekijälle että työelämälle. Samalla kun ammatillista koulutusta kehitetään, tulisi vaikutuksia tarkastella itse koulutusjärjestelmän toimivuuden ohella myös yksilötasolta ja työelämän lähtökohdista.

***
Kuva: Lehtikuva / Aku Häyrynen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Perhepäivähoitajien tutkinnon tulisi soveltua myös päiväkotityöhön 20.12.2016
  • Onko julkinen keskustelu työelämästä etääntynyt työntekijän arjesta? 28.8.2015
  • Jättilasku julkisen sektorin naisille 14.9.2015
  • #STOP Sipilän hallituksen toimille 17.9.2015

Håkan Ekström

Håkan Ekström on JHL:n toimialajohtaja. Vapaa-aikaa hän viettää mahdollisuuksien mukaan mökillä kalastellen, aika- ajoin kirjoja lukien ja shakkia pelaten.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @EkstromJHL

Näytä lisää kirjoittajalta (11)

Jaa tämä sivu

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
  • Jaa sähköpostilla
  • Jaa WhatsAppilla
  • Jaa Telegramilla

Liity vahvaan joukkoon

Liity jäseneksi
Ammattiliitto JHL

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Käyntiosoite: Sörnäisten Rantatie 23, 00500 Helsinki
Postiosoite: PL 101, 00531 Helsinki

Yhteystiedot
Aluetoimistot

Sivuston sisältö

  • Etusivu
  • Ajankohtaiset
  • Työ
  • Jäsenyys
  • Osallistu
  • Yhdistyksille ja aktiiveille
  • Tietoa JHL:stä

Pikalinkit

  • Työttömyyskassa
  • Liity jäseneksi
  • Svenska
  • English

Seuraa meitä

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn

© 2023 Ammattiliitto JHL
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste