Käytä ääntäsi – äänestä seurakuntavaaleissa

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on käynnissä 6.–10.11. Varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina 18. marraskuuta. JHL kannustaa jäseniään äänestämään, sillä vaaleissa viitoitetaan tietä tulevaisuudelle.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on käynnistynyt tiistaina 6.marraskuuta. Ennakkoon voi äänestää lauantaihin 10. marraskuuta saakka. Varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina 18. marraskuuta.

Luottamushenkilöt päättävät kirkon keräämien verovarojen käytöstä, seurakuntien taloudenpidosta ja hallinnosta.

Seurakunnilla on merkittävä rooli inhimillisen ja sosiaalisen toiminnan järjestämisessä yhdessä muiden julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Kirkon on tarjottava palveluita heikoimmassa asemassa oleville sekä lapsille, nuorille ja ikääntyneille. Perheiden elämässä tukena oleminen on olennaista kirkon toiminnassa. Ihmisille suunnatuilla palveluilla on suuri merkitys ja vaikutus hyvinvointiin Suomessa.

JHL:n teesit 2018 seurakuntavaaleissa

1. Seurakuntien rakenteiden muutoksessa on henkilöstön osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet taattava.
  2. Henkilöstön monipuolisia koulutusmahdollisuuksia on lisättävä.
  3. Henkilöstöllä on oikeus olla mukana yhteistoiminnallisessa kehittämisessä.
  4. Rakennemuutostilanteissa on henkilöstölle taattava liikkeenluovutustilanteen mukainen irtisanomissuoja.
  5. Lähellä eläkeikää oleville on luotava malli, jossa joustavasti voi siirtyä työstä eläkkeelle.
  6. Nuorten työllistymismahdollisuuksia kirkon töihin on kehitettävä monipuolisesti
  7. Palkalla on tultava toimeen kirkon alan töissä.
  8. Valtion on taattava kirkolle riittävä rahoitus tulevaisuudessa.
  9. Kirkon toiminnan tulee olla kaikille avointa ja erilaisuuksia sallivaa.
  10. Vaikuta lähiseurakunnan toimintaan.

Äänestä seurakuntavaaleissa!

Lataa tästä JHL:n seurakuntavaalien teesit.