JHL:n Niemi-Laine: Sote-uudistusta ollaan tekemässä sokkona, valinnanvapauden vaikutukset yhä epäselviä

Sote-uudistus uhkaa romuttaa suomalaisen perusterveydenhuollon laadun jatkuvilla säästöillä, varoittaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Eduskunnan pitää vihdoinkin kuunnella asiantuntijoita ja ottaa aikalisä sote-uudistuksen valmistelussa, vaatii Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine. Hallitus ajaa uudistusta eteenpäin kiireellä, vaikka valinnanvapauden toimivuutta selvittävät pilotit ovat yhä käynnissä. Iso osa pilottihankkeista ei ole vielä edes alkanut.

– Uudistusta ei pidä aloittaa, ennen kuin pilottien kokemukset ehditään koota yhteen ja tehdä niiden pohjalta tarvittavat muutokset lakiesityksiin. Valinnanvapauden vaikutukset ovat yhä hämärän peitossa. Nyt hallitus on säätämässä lakia sokkona ja sitten vasta ottamassa selvää sen vaikutuksista. Tässä ei ole mitään järkeä, Niemi-Laine hämmästelee.

Perustuslakivaliokunta pysäytti valinnanvapauslain etenemisen kesällä 2017. Viime päivinä voimakasta kritiikkiä on kuultu myös hallituksen joukoista. Se kertoo esityksen sisällöstä paljon.

Lakipakettia on veivattu vuosikaudet, mutta erityisesti valinnanvapauteen liittyy yhä suuria ongelmia.  Edessä on suuri mullistus, sillä uudistus siirtäisi perustuslain turvaamat sote-palvelut julkisen vallan vastuulta vapaille markkinoille.  Samalla yksityisille yrityksille siirtyy valtava määrä verorahoja.

– Lain valmistelussa pitäisi selvittää mahdollisuus rajoittaa julkisella rahoituksella toimivien sote-yritysten voittoja. Se voidaan tehdä esimerkiksi noudattamalla yhteiskunnallisten yritysten periaatteita.

Valinnanvapauslaki annettiin eduskunnan käsiteltäväksi 8. maaliskuuta. Sote- ja maakuntalait pitää hyväksyä jo kesäkuussa, jos maakuntavaalit aiotaan pitää syksyllä 2018. JHL pitää uudistuksen aikataulua täysin kohtuuttomana sekä palvelun käyttäjillä että sote-alan ammattitaitoisille työntekijöille.

Uudistuksella on yhä toivoa. Sote-uudistus voidaan toteuttaa, jos maakunnille annetaan vahvempi valta päättää siitä, miten palvelut järjestetään. Asiakassetelit pitää ottaa käyttöön asteittain ja maakuntien on tarpeen mukaan voitava säädellä seteleillä ostettavien palveluiden määrää.  Maakunnilla voi olla todellista päätösvaltaa palvelujen järjestämiseen vain, jos ne saavat itse päättää rahoituksestaan. Käytännössä tämä tarkoittaa verotusoikeutta maakunnille.

Nykymuodossaan uudistus ei takaa yhdenvertaisia palveluita. Vaarana on, että Suomeen syntyy kahden kerroksen sote-palvelut.

– Peruspalvelujen tasoa joudutaan laskemaan, koska niiden rahoituksesta säästetään jatkuvasti. Omalla rahalla voi jatkossakin ostaa nopeasti haluamansa palvelut. Parannusta uudistus ei toisi kenellekään, Niemi-Laine sivaltaa.

JHL:n näkökulmat valinnanpapauslakiin

Lisätiedot: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Tiedotteeseen lisätty asiasanoja 3.4.2018 kello 12.54.