JHL:n jäsen, palomies Jari Hartikainen, on taltuttamassa Ruotsin valtavaa metsäpaloa

Joukko suomalaisia palomiehiä lähti heinäkuun viimeisenä viikonloppuna avuksi Ruotsin metsäpalojen sammutustöihin. JHL:n jäsen Jari Hartikainen johtaa Ruotsissa suomalaista ryhmää ja pääsee päivittäin tutustumaan kansainvälisiin kollegoihin.

Palomies Jari Hartikaiselle on elokuun vaihteessa meneillään erikoisempi työviikko. Hartikainen lähti heinäkuun viimeisenä viikonloppuna kohti Ruotsia ja valtavaa maastopaloa.

Hartikainen on töissä Pohjois-Savon pelastuslaitoksella, Siilinjärven toimipisteessä. Hänen lisäkseen Pohjois-Savosta lähti matkaan viisi palomiestä, joista osa tekee työtä sivutoimisesti. Suomalaiset saivat länsinaapurissa lämpimän vastaanoton.

– Kun tultiin läheisen Ljusdalin kylän läpi, ihmisiä oli ulkona ruokailemassa. He nousivat ylös taputtamaan. Hämmentävä olo, millainen vastaanotto oli.

”Ei Suomessa ole milloinkaan ollut tämmöistä”

Ruotsin metsäpalo on Jari Hartikaisen ensimmäinen ulkomaan komennus, joka on tullut pelastuspuolen kautta. Ruotsissa hän on päässyt johtamaan omaa ryhmää, johon kuuluu suomalaisia pelastusalan ammattilaisia. Välillä Hartikaisen ryhmää ovat avustaneet myös ruotsalaiset kodinturvajoukot.

Metsäpalon sammuttaminen on Ruotsissa samanlaista käsityötä kuin Suomessakin. Mittakaava on kuitenkin aivan toista luokkaa. Hartikainen kertoo, että paloalue on kooltaan noin 20 kertaa 20 kilometriä.

– Eihän Suomessa varmaan milloinkaan ole ollut tämmöistä.

Jari Hartikainen metsäpalon sammutustöitä Ruotsissa kesällä 2018.

Pohjois-Savon pelastusjoukot aloittivat työt Ruotsissa heinäkuun viimeisenä sunnuntaina. Suomalaisten osalta työt jatkuvat ainakin elokuun ensimmäisellä viikolla. Osa porukasta tosin vaihtuu uusiin tekijöihin.

Tehtävänä palon rajaaminen

Suomalaisten tehtävänä on ollut metsäpalon rajaaminen ja maaston raivaaminen. Elokuun ensimmäisellä viikolla palo oli saatu rajatuksi alueelle, jolla se oli luontaisesti sammunut. Hartikainen ja hänen ryhmänsä pyrkivät varmistamaan, että palo ei enää uudelleen leviä. Työmaalla ahkeroi valtava joukko muutakin henkilökuntaa. Yhteensä metsäpalon sammutuksessa on tehnyt töitä noin 12 000 henkeä. Joukkoon kuuluu palomiesten lisäksi muun muassa poliiseja, huoltojoukkoja ja Ruotsin kodinturvajoukkoja.

Hartikainen on saanut Ruotsista nipun kansainvälisiä kontakteja ja kokemusta ryhmänjohtamisesta. Ruotsalaisten lämmin vastaanotto ilahduttaa häntä ja onpa reissuun mahtunut myös harvinainen tapaaminen.

– Olihan se yksi huippuhomma, että tavattiin sattumalta Victoria ja Daniel kuningashuoneelta.