JHL:n edustajistossa riitti puhetta syksyn työtaisteluista

JHL sai edustajiston kokouksessa kiitosta siitä, että liitto lähti työtaisteluun ensimmäisten joukosta.

Edustajiston jäsenet kävivät vilkasta keskustelua heti keskiviikkoaamuna. Kari Vatanen Keski-Suomesta nosti esiin sen, että poliittinen lakko pakotti hallituksen muuttamaan esitystään irtisanomislaista. Laista poistettiin kohta, joka olisi helpottanut irtisanomista kaikissa yrityksissä, joissa on töissä korkeintaan kymmenen ihmistä.

JHL:n edustajiston jäsen Kari Vatanen.
Kari Vatanen.

– Liittomme otti rohkeasti kuskin paikan. Lopputuloksena oli se, että nykyinen tilanne siirrettiin lainsäädäntöön.

Myös Jari Kivimäki Pohjanmaalta kiitteli liiton rohkeutta työtaisteluun lähtemisessä. Hän muistutti, että lakkoa yritettiin paikoin myös murtaa. Esimerkiksi Seinäjoella yrittäjät jakoivat ruokaa koululaisille, kun JHL:n keittiöhenkilökunta oli lakossa.

Mies puhuu kokouksessa.
Jari Kivimäki.

– Emme provosoituneet murtamisyrityksestä. Totesimme, että tavoitteenamme on, että laki vedetään pois esitetyssä muodossa.

Helena Nieminen Pirkanmaalta esitti myös parannusehdotuksia tuleviin lakkotilanteisiin. Hänen mielestään jäsenten pitäisi saada nykyistä nopeammin täsmällistä tietoa siitä, kuka on lakossa ja miten siinä toimitaan.

Helena Nieminen puhujanpöntössä JHL:n edustajistossa .
Helena Nieminen JHL:n edustajistossa .

Jarno Strengell Kaakkois-Suomesta nosti puheenvuorossaan esiin paikallisen sopimisen

– Paikallista sopimista ei pidä lisätä, ei ainakaan niin, että palkkaa ja työehtoja heikennetään. Pienipalkkaisille kaikki palkanosat ovat tärkeitä. Heitä me JHL:ssä puolustamme.

Mies puhujanpöntössä.
Jarno Strengell kokouksessa syksyllä 2018.

Tapio Ristamäki Pirkanmaalta toivoi, että ay-liike esiintyisi julkisuudessa mahdollisimman yhtenäisenä, vaikka jokaisella liitolla onkin omat mielipiteensä.

– Ei pestä likapyykkiä julkisuudessa. Vastapuoli käy vääntönsä seinien sisällä. Nyt on hetki, kun yhtenäisyys on voimaa.

Tapio Ristamäki.

Monet edustajiston jäsenet esittivät kokouksessa huolensa varhaiskasvatuksen tilanteesta ja tulevaisuudesta. Anita Vihervaara Pääkaupunkiseudulta kertoi esimerkin siitä, kuinka eriarvoisuus on lisääntynyt työpaikoilla.

Anita Vihervaara edustajistossa 2018.

– Olen joutunut puuttumaan tilanteeseen, jossa meidän työntekijää ei ole päästetty työpaikkakokoukseen. Kaikki alan työntekijät ovat uupuneita tilanteeseen.

Oulun aluetta edustavan Maarit Nymanin mukaan henkilökuntaa rasittaa esimerkiksi se, että he eivät pysty antamaan lapsille tarpeeksi huomiota.

Nainen puhuu kokouksessa.
Maarit Nyman.

– Varhaiskasvatuksessa moni harkitsee ammatinvaihtoa. Moni pohtii, että miten tämä työ pystytään arjessa tekemään.

Monessa puheenvuorossa otettiin kantaa ensi kevään eduskuntavaaleihin. Nykyhallitus saa edustajistolla kylmää kyytiä eikä sille toivota toista kautta.

Tiina Liimatainen Etelä-Suomen alueelta luetteli toiveita tulevan politiikan suunnalle.

Nainen puhumassa kokouksessa.
Tiina Liimatainen.

– Palkansaajien oikeuksia ei pidä enää polkea. Olisi keskityttävä työllisyyttä edistäviin toimiin. Ei enää leikkauksia, kädenojennuksia kabinettikavereille duunareiden taskusta.