Opiston sijainti ja käytännön ohjeita kurssilaisille

Pääset JHL-opistolla vaivattomasti joukkoliikenteen kyydissä Helsingin keskustasta. Löydät opiston osoitteesta Sörnäisten rantatie 23, Helsinki.

Saapuminen opistolle

Helsingin keskustasta matka-aika on noin 15 minuuttia

• metrolla Vuosaaren tai Mellunmäen suuntaan, jää pois Sörnäisissä
  • linja-autoilla 55, 16 ja 16X pääset Rautatientorilta suoraan Sörnäisten rantatielle, Suvilahden pysäkki on melkein JHL-opistoa vastapäätä
  • Lippujen hinnat  vuonna 2020, vyöhykelippu AB: mobiililippu 2,80 €, automaatista 2,80 €
  • Voit ostaa kertalipun esimerkiksi HSL:n mobiilisovelluksella, lippuautomaatista tai R-kioskista. Lisätietoa HSL:n sivuilla.
  • Raitiovaunut: Alkuvuodesta 2019 raitiovaunut 6, 6T, 7 ja 7M ovat siirtyneet poikkeusreiteille eivätkä ne kulje JHL-talon lähelle. Poikkeusjärjestelyt ovat voimassa vielä vuoden 2020 aikana. Lisätietoja HSL:n sivuilta.

Remontti katkaissut raitiovaunuliikenteen Hämeentiellä  – näin pääset JHL-talolle ja –opistolle

Raitiovaunuliikenne on loppunut Hämeentiellä välillä Hakaniemi-Sörnäinen. Liikennöinnin loppumisen syynä on Hämeentien iso remontti, jossa uudistetaan paitsi ajoväylät, myös vesijohtoja ja kaapeleita. Raitioliikenne on ohjattu Sörnäisten ohi Kallion ja Sturenkadun kautta. Raitiovaunuliikenteen lisäksi yksityisautojen kulku välillä Sörnäinen–Hakaniemi on katkennut.

Miten JHL-talolle ja -opistolle pääsee

Metro liikennöi remontin ajan normaalisti, joten sillä pääsee Sörnäisiin. Sörnäisten asemalta on lyhyt kävelymatka Hämeentietä ja Käenkujaa pitkin JHL-talon pääsisäänkäynnille.

Bussit kulkevat Hämeentietä pitkin koko remontin ajan. Yksittäisten pysäkkien sijainteihin tulee työmaan edetessä kuitenkin muutoksia.

Katso työmaan vaikutukset matkaasi Reittioppaasta osoitteessa reittiopas.fi.

Täsmäaikataulut

HSL:n sivulla ”Reitit ja aikataulut” näet päivä- ja kellonaikakohtaisesti yhteyksiä JHL-talolle ja -opistolle.

• Valitse lähtöpaikaksi esimerkiksi Hakaniemi, Helsingin rautatieasema tai Pasilan rautatieasema.
  • Valitse päämääräksi esimerkiksi Sörnäisten rantatie 23 tai Sörnäisten metroasema.
  • Valitse päivämäärä.
  • Voit valita myös kellonajan.
  • Hae reitti.

Sovelluksesta näet sekä bussi- että metroreitit ja aikataulut. Sovellus näyttää myös kävely- ja pyöräilyreitit.

Katso myös HSL:n sivuilta uutinen, joka käsittelee Hämeentien remontin vaikutuksia joukkoliikenteeseen. Uutisessa kerrotaan tarkemmin poikkeusjärjestelyistä.

Lentokentältä JHL-opistolle

Lentokentältä matka-aika on noin 30–40 minuuttia.

• Lentokenttäbussilla 615. Linja-autot lähtevät kummankin terminaalin edustalta. Jää pois Sörnäisten metroasemalla.
  • Junalla I ja P, lähtö laiturilta 1. Rautatieasemalta jatka bussilla tai metrolla opistolle.
  • Lipun hinta 2020, vyöhykelippu ABC: mobiililippu 4,10 €, automaatista (juna) 4,10 €, kuljettajalta (bussi) 6,00 €

Opiston sijainti kartalla

Omalla autolla kulkevat

Opisto sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella ja opistolla on rajallinen määrä autopaikkoja. Paikkoja ei voi varata etukäteen. Saapuessa ota yhteys aulapalveluihin. Hotellien yhteydessä on hyvät maksulliset parkkihallit.

Kulkeminen opistolla ja käytännön asiat kurssin aikana

JHL-opiston aulan vastaanotosta saat vierailijakortin, jolla pääset kulkemaan JHL-talossa. JHL:n kursseille tulijat saavat myös HSL:n matkakortin, jolla he pääsevät kulkemaan julkisilla kulkuvälineillä. Matkakortit ovat henkilökohtaisia ja kortista on syytä pitää hyvää huolta, sillä kadonneen tilalle ei saa uutta. Opistolta voi myös lainata polkupyöriä.

JHL:n koulutukseen tulijoiden kannattaa säästää saapumismatkasta itse maksettujen kulujen kuitit, koska ne on liitettävä matkalaskuun.

Matkatavarat

JHL-opistolla ja hotellissa on matkatavarasäilytys.

Ruokailut

JHL-opistolla on maksuton kahviautomaatti kolmannen kerroksen ympyrässä, aamiaista ei ole tarjolla.

Kurssilaisille tarjotaan kurssipäivinä monipuolinen lounas, päiväkahvi ja päivällinen. Kaikki ruoka-aineet ovat laktoosittomia. Tarjolla on myös gluteeniton vaihtoehto. Myös helsinkiläisten on mahdollista osallistua päivälliselle.

Ruoka-aineallergiat on hyvä ilmoittaa ja tarvittaessa päivittää omaJHL:ssä hyvissä ajoin ennen kurssille tuloa.

Järjestövakuutus on voimassa myös opiston koulutustilaisuuksissa

Tiesithän, että Turvan järjestövakuutus on voimassa myös osallistuessasi JHL-opiston koulutuksiin ja kursseille. Vakuutus on voimassa lähdettyäsi kotoasi, työpaikaltasi tai vapaa-ajanasunnoltasi, kohdepaikassa sekä siihen saakka, kun palaat matkalta takaisin. Järjestövakuutuksesta voidaan korvata muun muassa alkavan äkillisen sairauden tai tapaturman aiheuttamia hoitokuluja.

Jos sinulle sattuu tapaturma tai sairastut JHL-opiston kursseilla tai koulutuksissa, voit hakea korvausta Turvan sähköisen vahinkoilmoituksen avulla.

Otathan huomioon, että järjestövakuutus ei ole voimassa osallistuessasi etäkoulutuksiin ja -tilaisuuksiin. Myöskään JHL:n vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei korvaa etäopiskelussa kotona tai vapaa-ajan asunnolla sattuneiden tapaturmien hoitokuluja.

Lisätietoa jäsenvakuutuksista löydät osoitteessa turva.fi/jhl.

Sairastapauksissa ole välittömästi yhteydessä kurssineuvontaan kurssit@jhl.fi tai työnantajaasi (palkalliset kurssit).

Muuta tärkeää tietoa

Esteetön liikkuminen on hyvin huomioitu opiston tiloissa.

Opiston kurssilaisilla on mahdollisuus käyttää iltaisin ja aamuisin Ole.fit-kuntosalia tai ohjattuja liikuntatunteja. Sali sijaitsee lähellä opistoa. Käyttö edellyttää kurssilaiskortin näyttämistä.