Arkean lakko-ohje

JHL:n ja Arkean Oy:n neuvottelut työehdoista ovat katkenneet. Neuvottelut aloitettiin, kun yhtiö ilmoitti syyskuussa, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan. Arkean osalta neuvottelut ovat olleet pelkkää silmänlumetta. Todellista halua sopimiseen ei ole ollut. JHL on pakotettu puolustamaan työntekijöiden työehtoja, ja siksi se järjestää yhtiössä lakon. Lakko kestää kolme päivää.

JHL on päättänyt järjestää kolmen päivän lakon  Arkea Oy:ssä. Lakko alkaa keskiviikkona 6.11.2019 klo 06.00. Lakko päättyy perjantaina 8.11.2019 klo 24.00.

Katso tästä ohje lakkoavustuksen hakemiseen.

Keitä lakko koskee?

Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:n palveluksessa olevien JHL:n jäsenten tekemiä töitä.

Tämän lisäksi kaikki JHL:n jäsenet jotka työskentelevät Turun kaupungin tai Turun kaupungin omistamien muiden yhtiöiden palveluksessa pidättäytyvät tekemästä Arkea Oy:n työtaistelun piiriin kuuluvia työtehtäviä tänä aikana.

Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.

Muiden liittojen jäsenet tai järjestäytymättömät työntekijät eivät saa tehdä lakonalaisia töitä.

Toimet ennen lakkoa

• Älä tee lakkopäivän töitä etukäteen. Et myöskään saa jättää tekemättä normaalisti sinulle kuuluvia töitä ennen lakkoa.

Toimet lakon aikana

• Lakon alkamisen jälkeen älä missään tilanteessa mene enää työpaikalle. Kielto koskee kaikkia lakon aikana alkavia vuoroja.
  • Sinun ei tarvitse olla lakon aikana työnantajaan missään yhteydessä.
  • Seuraa JHL:n nettisivuja, some-kanavia, jäsenkirjeitä ja muuta tiedotusta.

Älä tee lakonalaista työtä!

Toimet lakon jälkeen

Lakko päättyy perjantaina 8.11.2019 klo 24.00., joten töihin mennään seuraavaan tämän jälkeen alkavaan työvuoroon.

Katso myös usein kysytyt kysymykset työtaistelusta ja lakosta

Muistathan:

Työnantaja ei saa painostaa sinua siksi, että olet ammattiliiton jäsen. Voit reilusti ja rohkeasti keskustelussa todeta, että noudatat liiton järjestöpäätöstä. Ota heti yhteys luottamusmieheen, yhdistyksen edustajaan tai aluetoimistoosi, jos koet painostusta tai uhkaavia tilanteita.

Lakko on perusoikeus, johon sinulla on oikeus osallistua. Sinulle ei voi tulla asiasta seuraamuksia. Lakko työtaisteluna on aina liiton ja työnantajan välinen asia.

Työnantaja voi yrittää hankkia muiden liittojen jäseniä, järjestäytymättömiä tai ulkopuolisia tekemään lakonalaista työtä. Työnantaja saattaa kertoa myös, että lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista tai yrittää estää lakkoon osallistumisen. Työnantaja voi myös väittää, että esimiehet eivät voi kuulua samaan liittoon kuin alaiset.

Paras tapa torjua työnantajan vastatoimet on hankkia ja kertoa oikeaa tietoa lakosta, lakon syistä ja lakko-oikeudesta.

Lakkoavustus

JHL maksaa jäsenelle lakkoavustusta 60 euroa/lakkopäivä. Avustuksen saamiseksi jäsenmaksujen on oltava maksettuna ja jäsenen on toimittava liiton päätösten ja ohjeiden mukaisesti.

JHL:n aluetoimistolla on lakkokahvila perjantaina 8.11. klo 12-15. Silloin voit tuoda aluetoimistolle lakkoavustushakemuksen. Aluetoimisto on osoitteessa Puistokatu 6 A, Turku. Sisäänkäynti on Puistokadun ja Eerikinkadun kulmasta.

Jos asut kaukana etkä pääse tilaisuuteen, voit käyttää joko oheista sähköistä lakkoavustuslomaketta tai tulostaa, täyttää ja lähettää paperisen avustuslomakkeen.

Sähköinen lakkoavustuksen hakulomake JHL:n jäsenille

Arkeassa töissä oleva JHL:n jäsen, jos käytät tulostettavaa avustuslomaketta, toimi näin:

• jos olet Arkean työntekijät JHL ry 864:n jäsen, palauta täytetty lomake omalle yhdistyksellesi
  • jos olet jonkin muun JHL-yhdistyksen jäsen, palauta lomake JHL:n Varsinais-Suomen aluetoimistoon.

Jos olet jonkin muun SAK:laisen liiton jäsen ja osallistuit lakkoon

• palauta tulostettu ja täytetty lomake JHL:n Varsinais-Suomen aluetoimistoon.

Tulostettava lakkoavustuksen hakulomake(.xls)

Hae lakkoavustusta 16.12.2019 mennessä.

Avustuksesta on veronalaista 16 euroa ylittävä osa. Vero pidätetään verohallinnon ohjeiden mukaisesti, verokorttia ei tarvitse lähettää liittoon.

Mistä tietoa

Mikäli sinulla on lakkoon liittyviä kysymyksiä, joihin ei löydy vastausta nettisivuilta, ota yhteyttäomaan luottamusmieheesi tai lakkopäivystystykseen.

Lakkopäivystyksen puhelinnumerot ovat:

Numerossa päivystetään:

• tiistaina 5.11. klo 15–19
  • keskiviikkona 6.11. klo 07–15
  • torstaina 7.11. klo 08–15
  • perjantaina 8.11. klo 08–15

Ainoita luotettavia tiedon lähteitä ovat liitto ja lakko-organisaatio.

Seuraa liiton tiedotusta nettisivujen ja some-kanavien kautta!

Tarkista, että omaJHL-palvelussa olevat yhteystietosi ovat ajan tasalla (sähköpostiosoite, puhelinnumero, työnantaja, työpaikka, ammatti).

Lakkotilanteissa käytämme jäsenviestitykseen henkilökohtaista sähköpostia ja puhelinnumeroa.