Arkeaan paikallinen sopimus

Koko syksyn kestänyt Arkea Oy:n työehtosopimuskiista ratkesi joulukuun alussa sen jälkeen, kun JHL:n jäsenet olivat puolustaneet työehtoja kahdella lakolla. Arkea siirtyy takaisin AVAINTA ry:n jäseneksi ja paikallinen sopimus tulee voimaan vuoden 2020 alusta.

JHL taisteli kuukausia sen puolesta, että Arkeassa tehdään jatkossakin töitä kohtuullisilla ehdoilla.  Kiista alkoi jo syyskuussa, kun yhtiö ilmoitti aikovansa vaihtaa työehtosopimusta.

Hae lakkoavustusta viimeistään 16.12.

JHL kiittää kaikkia, jotka puolustivat työehtoja lakoilla. Muista hakea lakkoavustusta viimeistään 16.12.

Liity liittoon, joka puolustaa työehtoja!

Mitä Arkeassa oikein tapahtui?

Kiista työehdoista alkoi syyskuussa 2019, kun Turun kaupungin omistama ruoka- ja kiinteistöpalveluja tarjoava Arkea ilmoitti vaihtavansa työnantajaliittoa ja siirtävänsä yhtiön työntekijät halvempien työehtosopimusten piiriin. JHL vastusti työehtoshoppailua kahdella lakolla.

Työntekijöitä lakkokylttien kanssa aurinkoisena päivänä.
Arkeassa työskentelevät JHL:n jäsenet olivat syystalvella lakossa. Kuva mielenilmauksesta Vähätorilla Turussa. KUVA: RONI LEHTI

Arkean työehtoneuvottelut olivat mutkikkaat. Lopulta asiassa päästiin sopuun 5. joulukuuta, ja Arkea päätti palata Avaintan jäseneksi.

Arkeaan on tehty paikallinen sopimus. Neuvottelut olivat vaikeat. Sopimuksella turvataan työntekijöiden työsuhteen keskeiset ehdot. AVAINTES:n soveltamisen jatkuessa muun muassa palkka kokemuslisineen, vuosilomat ja palkalliset sairauslomat säilyvät ennallaan.

Syyskuussa Arkealta tuli hurjia uutisia

Arkea ilmoitti syyskuussa, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot heikentyvät tuntuvasti, jos muutos toteutuu.

Varovainen arvio on, että ansiot olisivat tippuneet noin 15–30 prosenttia työsuhteen kestosta, tehtävistä ja työajoista riippuen.

JHL tuomitsi jyrkästi Arkean armottomat aikeet työehtojen heikentämisestä. Työehtojen heikentäminen ei paranna palveluiden laatua eikä lisää tuottavuutta.

JHL lakkoili 6.–8.11.

Liitto joutui puolustamaan Arkean työehtoja työtaistelulla, koska yhtiö ei vakavissaan neuvotellut työehdoista. JHL ei hyväksynyt jäsentensä työehtojen polkemista.

Arkeassa oli lakko 6.–8. marraskuuta.  Torstaina 7.11. Arkea pyysi paluuta neuvottelupöytään.

Turun kaupunki ja Arkea pakottivat JHL:n uuteen lakkoon

Turun kaupungin konsernijaosto kieltäytyi marraskuussa keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ollut. JHL pakotettiin toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmipäiväinen lakko alkoi keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuivat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.

Lue uutinen: Turun kaupunki ja Arkea pakottavat JHL:n uuteen lakkoon (26.11.2019)

Punainen lakkovahtinauha takin käsivarressa.
KUVA: RONI LEHTI

Marraskuun neuvottelut silkkaa vedätystä

Tiistaina 12. marraskuuta kävi ilmi, että Arkea ei ole missään vaiheessa halunnut todellisia neuvotteluja työntekijöidensä työehdoista. Lakon aikana uutta neuvottelua pyytänyt yhtiö ilmoitti, ettei heillä ole valtuuksia neuvotella mistään.

Lue liiton tiedote

Arkea tehnyt miljoonavoittoa vuosikaudet

Arkea perusteli sopimusshoppailaikeitaan sillä, että yhtiön taloudellinen tulos vuonna ei tänä vuonna ole ollut tavoitteiden mukainen. Yhtiö ei suostu luovuttamaan vuoden 2019 taloustietojaan nähtäväksi.

Arkean liikevoitto vuonna 2018 oli tilinpäätöksen mukaan yli 1 360 000 euroa. Yritys on tehnyt miljoonaluokan voittoa vuodesta 2012 lähtien.

Arkea on tahkonnut miljoonavoittoa vuosikaudet.

Uutiset Arkeasta