Armotonta arkea

Turun kaupungin omistama Arkea Oy aikoi vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan. JHL tuomitsi merkittävät heikentämisaikeet ja valmistautui jopa työtaistelutoimiin. Perjantaina 11.10. JHL:n puheenjohtaja ja Turun apulaiskaupunginjohtaja tapasivat ja keskustelivat syntyneestä työehtosopimukseen kohdistuneesta erimielisyydestä. Keskustelun tulos: neuvotteluja jatketaan Avaintes:n pohjalta.

Katso JHL:n tiedote: JHL:n tiukka vääntö tuotti tulosta: Arkea taipui neuvottelemaan työehdoista

JHL tuomitsi Turun kaupungin omistaman Arkean työehtojen merkittävät heikentämisaikeet. Liiton mielestä toimenpiteet olisivat pelkkää työehtoshoppailua: lyhytnäköistä ja moraalitonta toimintaa. JHL muistutti, että työehtojen heikentäminen ei parantaisi palveluiden laatua eikä lisäisi tuottavuutta.

Turun omistama Arkea Oy aikoi vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot olisivat heikentyneet tuntuvasti. Varovainen arvio on, että ansiot olisivat tippuneet noin 15–30 prosenttia työsuhteen kestosta, tehtävistä ja työajoista riippuen.

JHL ei seurannut asiaa sivusta. Liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tapasi Turun apulaiskaupunginjohtajan perjantaina 11. lokakuuta ja vaati, että Arkea ottaa asian uuteen käsittelyyn.

Tapaaminen johti jatkoneuvotteluihin, jotka aloitetaan maanantaina 14.10. Neuvottelujen pohjana on Arkeassa tällä hetkellä voimassa oleva Avaintes.

Liity sinäkin ammattiliittoon, joka puolustaa työehtojasi!

Jatkoneuvottelut aloitetaan 14. lokakuuta.

Jos asia ei olisi edennyt JHL olisi valmistautunut työtaisteluun.

Arkea on perustellut työehtojen heikennyksiä taloustilanteellaan. Todellisuudessa Arkea on tahkonnut vuosittain miljoonavoittoa.

Seuraa myös JHL:n uutisointia Arkea-tapauksesta.

Pysäytä Armoton arki Turussa!

villin lännen meininkiä Turussa - stetson ja armotonta arkea -teksti

Arkea tehnyt miljoonavoittoa vuosikaudet

Arkea perustelee sopimusshoppailua sillä, että yhtiöntaloudellinen tulos vuonna ei tänä vuonna ole ollut tavoitteiden mukainen. Yhtiö ei suostu luovuttamaan vuoden 2019 taloustietojaan nähtäväksi.

Arkean liikevoitto vuonna 2018 oli tilinpäätöksen mukaan yli 1 360 000 euroa. Yritys on tehnyt miljoonaluokan voittoa vuodesta 2012 lähtien. Oman ennusteensa mukaan Arkea tekee tänäkin vuonna voittoa. Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi syyskuussa osavuosikatsauksen, jossa Arkean ennustetaan tekevän liikevoittoa tänäkin vuonna (Arkean tulostiedot löydät sivulta 128.)

Arkea on tahkonnut miljoonavoittoa vuosikaudet. Yhtiön tulos ei ole painumassa tappiolle vuonna 2019.

YT:t käytiin vasta päätöksenteon jälkeen

Arkealla on noin tuhat työntekijää, joista JHL:n jäseniä on yli 550. Yhtiö aikoo siirtää kaikki työntekijät uusien työehtosopimuksien piiriin huhtikuun alussa 2020.

Säästökiimassaan Arkea on laiminlyönyt velvoitteen YT-neuvotteluista. Yhtiön hallitus päätti työnantajaliiton vaihtamisesta 27. syyskuuta. YT-neuvottelut käytiin vasta kolme päivää myöhemmin.

JHL  on lähettänyt lokakuussa Arkean johdolle kirjeen, jossa ammattiliitto huomattaa lainrikkomuksista ja vaatii yhtiötä luopumaan sopimusshoppailusta.

Uutiset Arkeasta