Armotonta arkea

Arkea aikoo vaihtaa työehtosopimukset halvempiin ja leikata pienipalkkaisten työntekijöidensä ansioita sadoilla euroilla. JHL on vastustanut törkeää sopimusshoppailua kolmen vuorokauden 6.–8. marraskuuta. Liitto on myös valmis uusiin toimiin , koska uudelleen aloitetut neuvottelut katkesivat alkuunsa.

Arkean neuvottelut silkkaa vedätystä – JHL nopeasti valmiina uusiin toimiin

Tiistaina 12. marraskuuta kävi ilmi, että Arkea ei ole missään vaiheessa halunnut todellisia neuvotteluja työntekijöidensä työehdoista. Lakon aikana uutta neuvottelua pyytänyt yhtiö ilmoitti, ettei heillä ole valtuuksia neuvotella mistään.

JHL on valmis tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä.

Lue liiton tiedote

JHL lakkoili 6.–8.11.

Mistä lakossa oli kyse? Liitto joutui puolustamaan Arkean työehtoja työtaistelulla, koska yhtiö ei vakavissaan neuvotellut työehdoista. JHL ei hyväksynyt jäsentensä työehtojen polkemista.

Arkeassa oli lakko 6.–8. marraskuuta.  Torstaina 7.11. Arkea pyysi paluuta neuvottelupöytään.

Liity liittoon, joka puolustaa työehtoja!

Allekirjoita adressi tes-shoppailua vastaan

Osoita konkreettinen tukesi Arkean työntekijöille. Allekirjoittamalla adressin annat viestin, että tes-shoppailu ei ole hyväksyttävää Arkeassa eikä missään muuallakaan.

Jaa liiton viestiä!

Mitä Arkeassa tapahtuu?

Arkea ilmoitti syyskuussa, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot heikentyvät tuntuvasti, jos muutos toteutuu. Varovainen arvio on, että ansiot tippuvat noin 15–30 prosenttia työsuhteen kestosta, tehtävistä ja työajoista riippuen. Yhtiö ei ole kertonut julkisuuteen, aikooko se edelleen vaihtaa työsopimukset halvempiin.

Seuraa JHL:n uutisointia Arkea-tapauksesta.

JHL tuomitsee jyrkästi Arkean armottomat aikeet työehtojen heikentämisestä. Yhtiön toimet ovat lyhytnäköistä ja moraalitonta  työehtoshoppailua. Työehtojen heikentäminen ei paranna palveluiden laatua eikä lisää tuottavuutta.

Arkean sopimusshoppailu leikkaisi rajusti palkallisten sairaslomien kestoa ja vuosilomia. Muutos vaikuttaisi myös ilta-, yö- ja lauantailisiin.

Mitä JHL tekee työehtojen puolustamiseksi?

JHL ei seuraa sivusta, kun jäsenten työehtoja poljetaan. Liitto neuvotteli Arkean kanssa viikkoakausia yhtiön tulevista työehdoista. Liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tapasi neuvottelujen alla Turun apulaiskaupunginjohtajan. Arkea on kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö, jonka Turun kaupunki omistaa miltei kokonaan.

Neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, koska Arkea ei lähtenyt vakavissaan neuvottelemaan työehdoista JHL:n kanssa. Nyt liitto valmistautuu järjestöllisiin toimiin Turussa.

Liity sinäkin ammattiliittoon, joka puolustaa työehtojasi!

Arkea on perustellut työehtojen heikennyksiä taloustilanteellaan. Todellisuudessa Arkea on tahkonnut vuosittain miljoonavoittoa.

Kuuntele Ääniä liitosta -podcastin tarina Arkean työehdoista!

Arkea tehnyt miljoonavoittoa vuosikaudet

Arkea perustelee sopimusshoppailua sillä, että yhtiön taloudellinen tulos vuonna ei tänä vuonna ole ollut tavoitteiden mukainen. Yhtiö ei suostu luovuttamaan vuoden 2019 taloustietojaan nähtäväksi.

Arkean liikevoitto vuonna 2018 oli tilinpäätöksen mukaan yli 1 360 000 euroa. Yritys on tehnyt miljoonaluokan voittoa vuodesta 2012 lähtien. Oman ennusteensa mukaan Arkea tekee tänäkin vuonna voittoa. Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi syyskuussa osavuosikatsauksen, jossa Arkean ennustetaan tekevän liikevoittoa tänäkin vuonna (Arkean tulostiedot löydät sivulta 128.)

Arkea on tahkonnut miljoonavoittoa vuosikaudet. Yhtiön tulos ei ole painumassa tappiolle vuonna 2019.

YT:t käytiin vasta päätöksenteon jälkeen

Arkealla on noin tuhat työntekijää, joista JHL:n jäseniä on yli 550. Yhtiö aikoo siirtää kaikki työntekijät uusien työehtosopimuksien piiriin huhtikuun alussa 2020.

Säästökiimassaan Arkea on laiminlyönyt velvoitteen YT-neuvotteluista. Yhtiön hallitus päätti työnantajaliiton vaihtamisesta 27. syyskuuta. YT-neuvottelut käytiin vasta kolme päivää myöhemmin.

JHL  on lähettänyt lokakuussa Arkean johdolle kirjeen, jossa ammattiliitto huomattaa lainrikkomuksista ja vaatii yhtiötä luopumaan sopimusshoppailusta.

Uutiset Arkeasta