Koulunkäynnin ohjauksen verkosto

Verkosto on toiminut syksystä 2012 ja siihen kuuluu koulunkäynnin- ja ap/ip-ohjaajia Varsinais-Suomen kunnista. Verkosto kokoontuu neljä kertaa vuodessa ja toimii hyvänä kanavana vaihtaa tietoa ja kokemuksia, keskustella oman ammattialan asioista ja tapahtumista, arjesta ja toimintatavoista. Edunvalvonta-asioiden esiin nostaminen, seuranta ja tiedotus ovat suuri osa verkoston toimintaa.

Verkoston toimintasuunnitelma 2020
Verkoston esite
Verkoston toimintakertomus 2019

Koulutuspiknik 23.11.2019

Verkosto järjesti koulutuspiknikin 23.11.2019 oman alueensa JHL:läisille ohjaajille. Koulutukseen osallistui 60 koulunkäynnin ohjaajaa Varsinais-Suomesta. Aiheina olivat ajankohtaiset ammattiala-asiat; Työssä jaksaminen ja työhyvinvointi, Minä työyhteisön jäsenenä, Työkaluja arjen haasteisiin ja KKO:n työkalupakki. Kouluttajana toimi Sanna Pihakivi.

Lapsen oikeuksien 30v. juhlavuosi

Vietiin verkoston tekemiä vauvasukkia ja kiitostervehdys hoitajille TYKS:n synnytysosastolle Lapsen oikeuksien päivänä 20.11. lisäksi puheenjohtajan mielipidekirjoitus julkaistiin ainakin Salon Seudun sanomissa ja jaettiin Fasebookissa.

#STOP koulukiusaamiselle 2019

Verkosto oli mukana Salon iltatorilla 1.8. lastenpäivässä ja Ruskopäivillä 17.8.

Toiminnallinen piste JHL-teltalla, jossa oli mahdollisuus maalata kehukiviä (maalattu kivi jossa kehu tai positiivien viesti) ja punoa ystävännauhoja (puuhelmistä tai nyöreistä). Yhdistyksiltä anottiin 20€ tukirahaa. Palautteet olivat pelkästään positiivisia ja kehukivet huomioitiin JHL:ssä Motiivissa ja jäsenkirjeessäkin.

Puheenjohtajan aiheesta kirjoittama yleisöosastokirjoitus julkaistiin Turun sanomien lisäksi yhdeksässä Varsinais-Suomen alueen lehdessä, jopa ruotsinkielisenä ÅU:ssa.

Edunvalvontakysely

KKO-ammatin tilanteen perusselvitys Varsinais-Suomen alueella liittyen JHL:n kampanjaan Pätkää vai pitkää? Sähköpostikysely lähetettiin alueen ohjaajille ja vastauksia saatiin 24 kunnasta yhteensä 137.

Edunvalvontakysely syksy 2018

Koulutuspiknik 15.9.2018

Laiva oli lastattu ihanilla ja osaavilla koulunkäynninohjaajilla. Ammattia koskevia asioita oli niin paljon, että olisi varmaan pitänyt tehdä uusi kierros Ahvenanmaalle ja takaisin. Etsittiin ammatin hyviä puolia tiimeissä, pohdittiin haastavan lapsen ja vanhemman kohtaamista, määräaikaisuuksia, epäpätevyysalennuksia, eduskuntavaaleja, työssäjaksamista.

Suuren suuri KIITOS koko runsaalle osanottajajoukolle koko verkoston puolesta tästä mahtavasta päivästä!

Koulunkäynnin ohjauksen verkosto seikkailupuistossa

KKO-verkosto oli Seikkiksen kesäkauden päättäjäisissä teemalla #STOPKOULUKIUSAAMISELLE. Perhetapahtumassa KKO-teltta veti puoleensa niin, että teltalla oli oikea hulina! Kehukivien maalaus oli hitti ja maalaajia välillä enemmän kuin tilaa. Myös ystävyysnauhoja punottiin ja helmiä pujoteltiin ahkerasti. Päivä oli siis täydellinen osuma.  Nyt on monta sataa aiheella varustettua kiveä lasten maalaamina sekä ystävännauhoja lähtenyt jopa ympäri maailmaa ja eri puolelle Suomea. Monet koulukiusaamista koskevat keskustelut on käyty vanhempien ja lasten kanssa. Kiinnostusta herätti kovasti.