Satakunnan alueen tapahtumia

Perhepäivähoitajien tapaaminen Kokemäellä
Tapasimme 13.3.209 Kokemäen perhepäivähoitajia lähipalvelun merkeissä.
Paikalla oli myös Kokemäen pääluottamusmies Minna Kälviäinen. Syntyi vilkasta
keskustelua. Kerroimme äänestämisen tärkeydestä eduskuntavaaleissa ja tukijoita
tuli Vapaiden valtakunta kampanjaan.

Satakunnan yhdistysjohto koolla

Satakunnan JHL:n yhdistysjohdon päivä pidettiin 9.3. Porissa. Päivän aiheina oli ajankohtaisten asioiden lisäksi viestintä ja vaikuttaminen sekä JHL:n satakuntalaisten eduskuntavaaliehdokkaiden esittäytyminen ja vaalipaneeli. Oman roolinsa päivään toi tietenkin palkansaajien yhteinen kampanja Vapaiden valtakunta, jolla pyritään vaikuttamaan kansalaisten äänestysaktiivisuuteen.

Alueen ajankohtaisia asioita on tietenkin eduskuntavaali. Haluamme, että tuleva hallitus ottaa edellistä paremmin huomioon palkansaajien, työttömien ja eläkeläisten asiat. Emme halua enää osaksemme Sipilän hallituksen aikaansaamaa tyrmäävää kohtelua!

Vuoden aikana tulemme paneutumaan yhdistysrakenteeseen, sääntömuutoksiin, soten etenemiseen ja sen vaikutuksiin, tulevaan sopimuskierrokseen, lähipalveluun, työpaikkakäynteihin. Haluamme näkyä yhdessä yhdistysten kanssa työpaikoilla entistä enemmän.

Liittomme viestintäpäällikkö Kristiina Ahonen selvitti, miten liitto viestii ja vaikuttaa. On erinomaisen tärkeää tiedostaa, minkälainen mielikuva liitostamme syntyy heti ensikohtaamisen aikana ja mikä merkitys sillä on liiton maineelle. Meidän kaikkien tehtävä on ylläpitää liitomme hyvää mainetta.

Viestintäpäällikkö Kristiina Ahonen

Päivä huipentui eduskuntavaaliehdokkaittemme esittäytymiseen ja vaalipaneeliin. Mukaan olivat saapuneet Sinikka Alenius , sd, Porista, Kristiina Salonen, sd, Raumalta, Krista Kiuru, sd, Porista, Jelena Kiilholma , Porista, Mika Nurmi, sd, Eurajoelta ja Antti Vuolanne, sd, Porista.

Sinikka Alenius esittäytyy

Vuorossa Kristiina Salonen

Krista Kiuru esittäytyy

Jelena Kiilholma Porista

Mika Nurmi Eurajoelta

Antti Vuolanne  Porista

Etualalla Jussi Leino, Kaija Kaski ja Anne Kantelo

Sirkka Mantere esittää ehdokkaille työelämään
liittyviä kysymyksiä

Tiina Suominen ja Marko Enonkoski Ulvilasta

Heille osoitettujen kysymysten pohjalta syntyi hyvää keskustelua mm. vanhusten ja lasten asioista, veropolitiikasta, valtion yritysten yhtiöpolitiikasta, työelämän tasa-arvosta, sotesta, kikystä jne.
Tilaisuuteen saapumaan olivat estyneitä Jaakko Jäntti, vas, Porista, Tiina Kudjoi, vihreät, Porista sekä Tuula Vepsäläinen, kristillisdemokraatit, Nakkilasta.
Toivotamme heille onnistunutta vaalikampanjaa sekä hyvää vaalimenestystä!

EDUSKUNTAVAALIT 2019

Varsinainen vaalipäivä 14.4.2019

MUISTA ÄÄNESTÄÄ!!

Luottamusmiesten tapaaminen Harjavallassa

Luottamusmiehet ja pääluottamusmiehet kokoontuivat Hiittenharjulla, Harjavallassa.
Kokoontumisen tarkoituksena  oli antaa evästystä määräaikaisten työntekijöiden
kartoittamiseen. Paljonko heitä on työpaikoilla ja onko heidän työsuhteissaan
määräaikaisuuden perusteet? Paikalla oli alueelta 14 luottamusmiestä, jotka
ottivat tehtävän hoitaakseen. Tilannetta tarkastellaan uudestaan toukokuun
lopulla.

Puheenjohtajien tapaaminen

Tiistai-iltana tavattiin yhdistysten puheenjohtajia Satakunnan aluetoimistossa.
Tärkeitä asioita käsiteltiin ja yhdessä niitä pohdimme, kuten alueen yhdistysrakennetta
sekä tulevia eduskuntavaaleja. Hieno keskustelua!

JHL:n Satakunnan alueen työsuojelun sitruuna

JHL:N Satakunnan alueen työsuojelun tukiryhmän kymmenes Työsuojelun Sitruuna-tunnustus luovutettiin Nakkilan entiselle työsuojelupäällikölle Sirkku Rintalalle työsuojelun ajankohtaispäivillä 14.9.2018 Porissa.
Perusteluna tunnustuksen myöntämiselle oli pitkä ja ansiokas työ työsuojelutoiminnan hyväksi. Sirkku on toiminut Nakkilan kunnan työsuojeluvaltuutettuna vuodesta 1990 ja työsuojelupäällikkönä vuosina 2001-2017.<

Tunnustuksen myöntämisellä halutaan tuoda esiin niitä työnantajia, jotka ovat joko tehneet uusia avauksia työsuojelun alueella tai toimineet pitkäjänteisesti ja esimerkillisesti työsuojelun edistämiseksi työpaikoilla.<

Sillä halutaan myös  korostaa työsuojelun merkitystä työntekijöiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden lisääjänä työpaikoilla.<

JHL:n ammattilaisia Porin Puuvillassa!

JHL tutuksi tapahtumassa 8.9.2018 oli mukana alan ammattilaisia, jossa sai kysellä alan työstä ja tutustua JHL:ään. Kauppakeskuksella kävijät saivat osallistua arvontaan osallistumalla onnenpyörää pyörittämällä, jokainen osuma tuotti voiton.
Infopisteellä kävikin paljon JHL:n jäseniä, joilta saimme kiitettävää palautetta liiton toimivuudesta ja hyvästä palvelusta. Talkoilla saimme tämä tilaisuuden onnistumaan, Kiitos mukana olleille!

Jämijärven kotihoito

Jämijärven kotihoito kuuluu Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymään, jossa työskentelee tällä hetkellä viisi kodinhoitajaa. Kunta on laaja, joten etäisyydet kotikäyntien välillä on suuret. Kotihoidon tilanne on hyvä. Asiakkaat saavat tarvittaessa käyntejä 3-4 kertaan päivässä ja työ koetaan mielekkääksi. Asiakasmäärä on päivittäin 35-36 ja saman verran tilapäiviä.  Työn optimointi koetaan hyväksi ja tasapuoliseksi sen sijaan sijaisten saatavuus on heikkoa. Näitä asioita olivat pohdiskelemassa POSA.n pääluottamusmies Tarja Kallioniemi, Emmi Kangas, Eva Salmela ja JHL Satakunnan aluetoimistosta Outi Kortelainen ja Satu Launonen.

Työpaikkakäyntipäivä Raumalla

Huhtikuinen työpaikkakäyntipäivä Raumalla toteutettiin tutustumalla Rauman nuorten työpajaan sekä Kaaron iltapäiväkerhon toimintaan.
Käynneillä olivat mukana JHL:n toimialajohtaja Teija Asara- Laaksonen, Rauman kaupungin JHL:n pääluottamusmies Marjo Justen, varapääluottamusmies Anne Korte- Saarinen, työsuojeluvaltuutettu Hannu Toivonen sekä JHL:n Satakunnan aluetoimistosta aluepäällikkö Seija Johansson.

Nuorten työpaja sai uudet tilat vuonna 2011, jonka myötä koko toiminta sai uutta virtaa. Toiminnassa on nyt mukana kolmisenkymmentä nuorta. Heille on tarjolla monenlaista tekemistä mediatoiminnasta puu-, metalli-, sisustus-, kuljetus-, siivous-, toimisto- ja keittiötoimintaan. Työpajassa tehdään kunnon työtä, joten ”oikeat” työt ja työtilaukset ovat tervetulleita. Työpajalta voi käydä ostamassa nuorten tekemiä töitä. Nuorten työpajalla työskentelee neljä työvalmentajaa, joiden opastuksella töitä tehdään.

Työpajatoiminta on myös jalkautunut kahviotoiminnan osalta Rauman pääkirjastoon, uimahalliin sekä perhekeskukseen.

Nuoret saatiin pajatoimintaan mukaan tarjoamalla heille oikeaa työtä ja tekemistä.
Erittäin mielellään he ottavat tietoa ay- liikkeestä. He jopa kaipaavat sitä.

Päivän toinen kohde oli Kaaron iltapäiväkerho, jossa vierailijat otti vastaan iltapäivähoidon koordinaattori Jutta Liiten. Iltapäiväkerho toimii arkisin klo 12- 17. Lapset tulevat kerhoon joustavasti tuon ajan puitteissa. Jutta Liiteen mukaan ryhmäkoot alkavat olla liian suuria, joten pienemmät ryhmäkoot ovat tavoitteena.

Työyhteisö sai kovasti kiitosta. Heillä on paljon yhteistä työn ulkopuolista tekemistä.

Ikävänä asiana hän mainitsi lomarahaleikkaukset ja näiden lisäksi työnantajan asettamat talkoovapaat. Uusien työehtosopimusten myötä lomarahaleikkausta on kompensoitu ns. tuloksellisuuteen perustuvan kertaerän muodossa. Se maksetaan tammikuussa 2019 määrätyin edellytyksin kaikille ja sen suuruus on 9,2% varsinaisesta palkasta . Rauman kaupunki on tarjonnut talkoovapaisiin osallistumisen johdosta työntekijöilleen päivällisen.

Puhdetta Rauman kaupungin ilta- ja aamupäivä- sekä koulunkäynninohjaajille riittää. He ovat tällä hetkellä ilman luottamus- ja varaluottamusmiestä.
Oletko se Sinä?
Seija Johansson

Kuvia työpaikoilta

Työpaikkakäynti Harjavallan koulukeskuksessa 21.11.2017
Harjavallan kunnallisten JHL ry:n puheenjohtaja Riitta Majaniemi ja pääluottamusmies Ulla Suutari oli kutsuneet koolle runsaan joukon ravitsemis- ja puhtauspalvelualan ammattilaisia.  Keskustelua käytiin työn vaativuuden arvioinnista tai sen puutteesta, kuormittavuudesta sekä tiedonkulusta. Porukka saatiin vielä yhteiskuvaan.

Kotihoito nyt – Kankaanpää (POSA)
Kotihoidon taukotilassa oli keskustelemassa joukko alan asiantuntijoita. Töitä tehdään kolmessa tiimissä, hoitaen näin 120 asiakasta päivittäin. Optimointi koetaan hyväksi työn järjestelyjen osalta. Kirjaamiset ovat vähentyneet, joita oli aikaisemmin huomattavasti enemmän.

Kotihoito nyt – Karvia
Pohjois-satakunnan peruspalvelu-liikelaitos kuntayhtymä (POSA) Karvian kotihoidon
työntekijöiden tapaamisessa kävi piipahtamassa Sirpa Saarinen.
Työntekijät olivat huolissaan työn jaksamisesta, tekijöitä on vähän verrattuna alueeseen, jossa etäisyydetkin ovat pitkiä.  Päivittäin hoidetaan 50 asiakasta 3-4 kertaa päivässä 8 hoitajan ja sairaanhoitajan voimin.

Työkuntoon!
Valmistutuminen työehtosopimusten vauhdittamiseen 7.11.2017
Tilaisuuden alustajina olivat  JHL toimialajohtaja Håkan Ekström,  järjestöpalvelupäällikkö
Tero Strand ja järjestötoimitsija Matti Mamia.

Paikalla oli yhdistysten puheenjohtajia, luottamusmiehiä, aktiiveja sekä JHL Satakunnan
aluetoimiston henkilökunta.