Satakunnan alueen tapahtumia

Työpaikkakäyntipäivä Raumalla

Huhtikuinen työpaikkakäyntipäivä Raumalla toteutettiin tutustumalla Rauman nuorten työpajaan sekä Kaaron iltapäiväkerhon toimintaan.
Käynneillä olivat mukana JHL:n toimialajohtaja Teija Asara- Laaksonen, Rauman kaupungin JHL:n pääluottamusmies Marjo Justen, varapääluottamusmies Anne Korte- Saarinen, työsuojeluvaltuutettu Hannu Toivonen sekä JHL:n Satakunnan aluetoimistosta aluepäällikkö Seija Johansson.

Nuorten työpaja sai uudet tilat vuonna 2011, jonka myötä koko toiminta sai uutta virtaa. Toiminnassa on nyt mukana kolmisenkymmentä nuorta. Heille on tarjolla monenlaista tekemistä mediatoiminnasta puu-, metalli-, sisustus-, kuljetus-, siivous-, toimisto- ja keittiötoimintaan. Työpajassa tehdään kunnon työtä, joten ”oikeat” työt ja työtilaukset ovat tervetulleita. Työpajalta voi käydä ostamassa nuorten tekemiä töitä. Nuorten työpajalla työskentelee neljä työvalmentajaa, joiden opastuksella töitä tehdään.

Työpajatoiminta on myös jalkautunut kahviotoiminnan osalta Rauman pääkirjastoon, uimahalliin sekä perhekeskukseen.

Nuoret saatiin pajatoimintaan mukaan tarjoamalla heille oikeaa työtä ja tekemistä.
Erittäin mielellään he ottavat tietoa ay- liikkeestä. He jopa kaipaavat sitä.

Päivän toinen kohde oli Kaaron iltapäiväkerho, jossa vierailijat otti vastaan iltapäivähoidon koordinaattori Jutta Liiten. Iltapäiväkerho toimii arkisin klo 12- 17. Lapset tulevat kerhoon joustavasti tuon ajan puitteissa. Jutta Liiteen mukaan ryhmäkoot alkavat olla liian suuria, joten pienemmät ryhmäkoot ovat tavoitteena.

Työyhteisö sai kovasti kiitosta. Heillä on paljon yhteistä työn ulkopuolista tekemistä.

Ikävänä asiana hän mainitsi lomarahaleikkaukset ja näiden lisäksi työnantajan asettamat talkoovapaat. Uusien työehtosopimusten myötä lomarahaleikkausta on kompensoitu ns. tuloksellisuuteen perustuvan kertaerän muodossa. Se maksetaan tammikuussa 2019 määrätyin edellytyksin kaikille ja sen suuruus on 9,2% varsinaisesta palkasta . Rauman kaupunki on tarjonnut talkoovapaisiin osallistumisen johdosta työntekijöilleen päivällisen.

Puhdetta Rauman kaupungin ilta- ja aamupäivä- sekä koulunkäynninohjaajille riittää. He ovat tällä hetkellä ilman luottamus- ja varaluottamusmiestä.
Oletko se Sinä?
Seija Johansson

Kuvia työpaikoilta

Työpaikkakäynti Harjavallan koulukeskuksessa 21.11.2017
Harjavallan kunnallisten JHL ry:n puheenjohtaja Riitta Majaniemi ja pääluottamusmies Ulla Suutari oli kutsuneet koolle runsaan joukon ravitsemis- ja puhtauspalvelualan ammattilaisia.  Keskustelua käytiin työn vaativuuden arvioinnista tai sen puutteesta, kuormittavuudesta sekä tiedonkulusta. Porukka saatiin vielä yhteiskuvaan.

Kotihoito nyt – Kankaanpää (POSA)
Kotihoidon taukotilassa oli keskustelemassa joukko alan asiantuntijoita. Töitä tehdään kolmessa tiimissä, hoitaen näin 120 asiakasta päivittäin. Optimointi koetaan hyväksi työn järjestelyjen osalta. Kirjaamiset ovat vähentyneet, joita oli aikaisemmin huomattavasti enemmän.

Kotihoito nyt – Karvia
Pohjois-satakunnan peruspalvelu-liikelaitos kuntayhtymä (POSA) Karvian kotihoidon
työntekijöiden tapaamisessa kävi piipahtamassa Sirpa Saarinen.
Työntekijät olivat huolissaan työn jaksamisesta, tekijöitä on vähän verrattuna alueeseen, jossa etäisyydetkin ovat pitkiä.  Päivittäin hoidetaan 50 asiakasta 3-4 kertaa päivässä 8 hoitajan ja sairaanhoitajan voimin.

Työkuntoon!
Valmistutuminen työehtosopimusten vauhdittamiseen 7.11.2017
Tilaisuuden alustajina olivat  JHL toimialajohtaja Håkan Ekström,  järjestöpalvelupäällikkö
Tero Strand ja järjestötoimitsija Matti Mamia.

Paikalla oli yhdistysten puheenjohtajia, luottamusmiehiä, aktiiveja sekä JHL Satakunnan
aluetoimiston henkilökunta.