Rauman lakko-ohje

Rauman kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelun JHL:läiset työntekijät ovat lakossa 7.–8. marraskuuta. Lakko on vastalause kaupungin suunnitelmille ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden ruoka- ja puhtauspalvelut.

JHL on päättänyt järjestää kahden päivän lakon Rauman kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluissa.

Lakko alkaa torstaina 7.11.2019 klo 06.00 ja päättyy perjantaina 8.11.2019 klo 24.00.

Lisäksi kaikki Rauman kaupungilla työskentelevät JHL:n jäsenet marssivat ulos työpaikoltaan torstaina kello 13. He palaavat töihin kello 15.

Katso tästä lakkoavustuksen hakuohje

Mitä ja keitä lakko koskee?

Lakossa ovat Rauman kaupungilla JHL:n jäsenten tekemät työt ruoka- ja puhtauspalveluissa.

Lakko on rajattu niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, terveyttä, turvallisuutta tai omaisuutta. Lakko ei koske viranhaltijoiden, dieettikokkien eikä työllistettyjen tekemiä töitä.

Muiden liittojen jäsenet tai järjestäytymättömät työntekijät eivät saa tehdä lakonalaisia töitä.

Toimet ennen lakkoa

• Älä tee lakkopäivän töitä etukäteen. Et myöskään saa jättää tekemätttä normaalisti sinulle kuuluvia töitä ennen lakkoa.
  • Lakon alkamisen jälkeen älä missään tilanteessa mene enää työpaikalle. Kielto koskee kaikkia torstaina 7.11. ja perjantaina 8.11.2019 alkavia vuoroja.
  • Sinun ei tarvitse olla lakon aikana työnantajaan missään yhteydessä.
  • Seuraa JHL:n nettisivuja, some-kanavia, jäsenkirjeitä ja muuta tiedotusta.

Älä tee lakonalaista työtä!

Toimet lakon jälkeen

Lakko päättyy perjantaina 8.11. 24.00., joten töihin mennään seuraavaan tämän jälkeen alkavaan työvuoroon.

Katso myös usein kysytyt kysymykset työtaistelusta ja lakosta

Muistathan:

Työnantaja ei saa painostaa sinua sen vuoksi, että olet ammattiliiton jäsen. Voit reilusti ja rohkeasti keskustelussa todeta, että noudatat liiton järjestöpäätöstä. Ota heti yhteys luottamusmieheen/ yhdistyksen edustajaan/ aluetoimistoosi, jos koet painostusta tai uhkaavia tilanteita.

Lakko on perusoikeus, johon sinulla on oikeus osallistua. Sinulle ei voi tulla asiasta seuraamuksia. Lakko työtaisteluna on aina liiton ja työnantajan välinen asia.

Työnantaja voi yrittää hankkia muiden liittojen jäseniä, järjestäytymättömiä tai ulkopuolisia tekemään lakonalaista työtä. Työnantaja saattaa kertoa myös, että lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista tai yrittää estää lakkoon osallistumisen. Työnantaja voi myös väittää, että esimiehet eivät voi kuulua samaan liittoon kuin alaiset.

Paras tapa torjua työnantajan vastatoimet on hankkia ja kertoa oikeaa tietoa lakosta, lakon syistä ja lakko-oikeudesta.

Lakkoavustus

JHL maksaa lakkoavustusta 60 euroa/lakkopäivä. Avustuksen saamiseksi jäsenmaksujen on oltava maksettuna ja jäsenen on toimittava liiton päätösten ja ohjeiden mukaisesti.

Avustuksesta on veronalaista tuloa 16 euroa ylittävä osa. Vero pidätetään verohallinnon ohjeiden mukaisesti, verokorttia ei tarvitse lähettää liittoon.

Lakkoavustuslomakkeen voit täyttää Rauman JHL ry:n toimistossa Kalliokatu 24, Rauma. Toimisto on avoinna  keskiviikkona 20.11. klo 15-17. Jos tämä ajankohta ei sinulle käy, niin voit sopia ajankohdasta pääluottamusmiehen kanssa (marjo.justen@gmail.com).

Voit käyttää joko oheista sähköistä lakkoavustuslomaketta tai tulostaa ja täyttää paperisen avustuslomakkeen.

Sähköinen lomake JHL:n jäsenille

JHL:n jäsen, jos käytät tulostettavaa avustuslomaketta, toimi näin:

• palauta täytetty lomake joko omaan yhdistykseesi tai
  • JHL:n Satakunnan aluetoimistoon, Isolinnankatu 24, 5 krs
    28100 Pori.

Jos olet jonkin muun SAK:laisen liiton jäsen ja osallistuit lakkoon

• palauta tulostettu ja täytetty lomake JHL:n Satakunnan aluetoimistoon

Tulostettava lakkoavustuslomake (.xls)

Hae lakkoavustusta 16.12.2019 mennessä.

Avustuksesta on veronalaista 16 euroa ylittävä osa. Vero pidätetään verohallinnon ohjeiden mukaisesti, verokorttia ei tarvitse lähettää liittoon.

Mistä tietoa

Mikäli sinulla on lakkoon liittyviä kysymyksiä joihin ei löydy vastausta tältä nettisivulta tai usein kysytyistä kysymyksistä, ota yhteyttä omaan luottamusmieheesi tai lakkopäivystysnumeroon.

Lakkopäivystysnumero

Lakkopäivystyksen puhelinnumero on 044 976  3326.

Numerossa päivystetään

• keskiviikkona 6.11. klo 15-20
  • torstaina 7.11. klo 9-16
  • perjantaina 8.11. klo 9-16.

Ainoita luotettavan tiedon lähteitä ovat liitto ja lakko-organisaatio.

Seuraa liiton tiedotusta nettisivujen ja some-kanavien kautta! Seuraa myös Rauman JHL-yhdistyksen nettisivuja!

Tarkista, että omaJHL-palvelussa olevat yhteystietosi ovat ajan tasalla (sähköpostiosoite, puhelinnumero, työnantaja, työpaikka, ammatti). Lakkotilanteissa käytämme jäsenviestitykseen henkilökohtaista sähköpostia ja puhelinnumeroa.