Avoin Rauma?

JHL sai lakkojen avulla torjuttua Rauman epäreilut ulkoistamissuunnitelmat. Rauman valtuusto päätti maanantaina 11.11., että kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tehdään jatkossakin kaupungin omana työnä. Kiitos kuuluu kaikille jäsenille, jotka olivat mukana lakoissa!

JHL:n lakko säilytti Rauman työehdot ennallaan!

Suurin kunnia hyvästä päätöksestä kuuluu JHL:n jäsenille, jotka puolustivat työehtojaan lakolla kahteen kertaan.

– Suuri kiitos kaikille Rauman lakkoon ja ulosmarssiin osallistuneille. Me voitimme ja näytimme, että taistelulla oli merkitystä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kiittää jäseniä.

Teksti "Kiitos" oranssilla pohjalla

JHL ajoi vahvasti palvelujen säilyttämistä kaupungin omana työnä. Raumalaiset ruoka- ja puhtausalan työntekijät olivat lakossa 1.11. ja 7.–8.11. Myös kaikki Rauman kaupungilla töissä olevat JHL:n jäsenet järjestivät 7.11. ulosmarssin ilmaistakseen tukensa ruoka- ja puhtauspalvelujen työntekijöille.

Liity ammattiliittoon, joka ajaa etujasi!

Hautakynttilöitä ei tarvittukaan – Helpotuksen huokaus täytti Rauman kaupungintalon, kun valtuusto torjui ulkoistamispommin

Näin Rauman ulkoistaminen kuopattiin

Miksi JHL vastusti ulkoistuksia?

Palvelujen tuottaminen maksaa yrityksille siinä missä kunnillekin. Halvemmat ruoka- ja puhtauspalvelut tarkoittavat palkkatasosta ja muista työsuhteen eduista tinkimistä. Kunta-alan työehtosopimuksen mukaan ruokapalvelutyöntekijän ja siivoojan peruspalkka on noin 1 800 euroa. Onko tästä tinkiminen mielestäsi reilua?

Ulkoistaminen uhkaa aina myös avointa päätöksentekoa. Kaupungin itse tuottamista palveluista päättävät kaupunginvaltuutetut. He saavat pestinsä suoraan kaupungin asukkailta kuntavaaleissa. Kaupunkilaiset voivat seurata päätöksentekoa jo valmisteluvaiheessa.

Valtuutetut päättävät, paljonko rahaa laitetaan esimerkiksi kouluruokaan ja kirjastojen siivoukseen. Jos työmäärä yllättäen lisääntyy, kaupunki voi väliaikaisesti siirtää henkilökuntaa paikasta toiseen.

lattiapesukone

Ulkoistaminen siirtää päätösvallan pois kuntalaisten ulottuvilta. Yksityisen yrityksen tarvitsee kertoa toiminnastaan paljon vähemmän kuin kuntien. Päätökset tehdään yrityksen johdossa. Kun kunta päättää ulkoistaa palveluja, yrityksille tehdään tarjouspyyntö. Osakeyhtiöt voivat helposti salata tarjouspyynnöt, koska ne sisältävät yrityssalaisuuksia.

Lue JHL:n kooste ulkoistamisen riskeistä

Yritykset tekevät täsmälleen ne työt, joista ja kunta ja yritys sopivat. Jos kouluruoka ei miellytä tai jumppasali on likainen, pitää kaupungin ostaa lisätyötä. Se on kallista ja vaatii aika vieviä neuvotteluita.