Oikeutta Ouluun!

Oulun palveluksessa työskentelevät JHL:läiset olivat kaksi kertaa lakossa vastustaakseen kaupungin laajamittaisia palvelujen ulkoistamisia. Liitto ei hyväksy kaupungin toimia. JHL:n mielestä niiden ainoana tarkoituksena on etsiä kyseenalaisia säästöjä henkilöstön palkkauksesta ja muista työehdoista. JHL on tehnyt kunnallisvalituksen valtuuston päätöksestä, koska äänestysjärjestys oli laiton.

Oulun kaupunginvaltuusto päätti maanantaina 5. lokakuuta polkea kaupungin työntekijöiden työehtoja törkeällä tavalla. Liikkeenluovutuksilla kaupunki aikoo siirtää noin 500 henkilöä pois palkkalistoiltaan.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupungin epäreilut ulkoistamissuunnitelmat äänestyspäätöksillä. Tiukin äänestys oli ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistamisesta, jossa äänet menivät tasan 33–33, jolloin valtuuston puheenjohtajan Juha Hännisen (kok) ääni ratkaisi.

Hiukan selvemmin numeroin valtuusto päätti myös kaupungin ICT-palveluiden ulkoistamisesta sekä Oulun koulusihteerien siirrosta Oulun Monetra Oy:hyn.

JHL vastustaa ulkoistamisia, koska ne johtavat vääjäämättömästi henkilöstön irtisanomisiin ja palvelussuhteen ehtojen heikentämiseen. Työpaikkojen säilymiselle yksityisen palveluksessa ei ole mitään takeita.

Kaupungille sääs­tö­koh­tei­ta lis­tan­nees­sa konsulttiselvityksessä on nos­tet­tu esiin myös Ou­lun Inf­ra -lii­ke­lai­tos.

JHL teki kunnallisvalituksen laittomasta äänestysjärjestyksestä

JHL:n Oulun kunta-alan yhteisjärjestö on tehnyt kunnallisvalituksen valtuuston päätöksestä Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle. JHL pyytää hallinto-oikeutta kumoamaan päätöksen sekä kieltämään päätöksen täytäntöönpanon. Oulun kaupunginvaltuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä eli päätöksenteossa on tapahtunut laillisuusvirhe.

Kuntalaissa säädetään äänestämisestä tarkoin, mm. siitä, missä järjestyksessä ehdotukset asetetaan äänestettäessä toisiaan vastaan. Oulun kaupunginvaltuusto ei hyväksynyt kokouksessaan ennen äänestämistä kuntalaista poikkeavaa äänestystapaa eikä äänestysjärjestystä.

Katso miten oululaisvaltuutetut äänestivät 5.10.

Oulun kaupunginvaltuusto käsitteli ulkoistamisasiaa maanantaina 5.10. Lähetyksen tallenteen voit katsoa Youtubesta.

Muista: ensi keväänä pääset kuntavaaleissa vaikuttamaan, kuka päättää kotikaupunkisi asioista jatkossa.

oikeutta ouluun teksti ja JHLn logoNäin kaupunginhallitus äänesti 28.9.

Ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistamisten puolesta äänestivät kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten edustajat. Kaupunginhallitus päätyi äänin 7-6 jatkamaan ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistamistoimien edistämistä.

Ateria- ja puhtauspalvelujen ulkoistamisen puolesta äänestivät:

Mirja Vehkaperä (kesk.)
Juha Huikari (kesk.)
Jarmo J. Husso (kok.)
Matias Ojalehto (kesk.)
Sami Pikkuaho (kok.)
Jenna Simula (ps.)
Hanna Haipus (kok.).

Ateria- ja puhtauspalvelujen ulkoistamista vastaan äänestivät :

Paula Himanen (vihr.)
Tuija Pohjola (sd.)
Hilkka Haaga (vas.)
Mikko Raudaskoski (vas.)
Latékoé Lawson Hellu (vihr.)
Miina-Anniina Heiskanen (sd.)

Myös sekä ICT-palvelujen että koulusihteerien ulkoistamistoimista äänestettiin. Äänestyksen jälkeen ulkoistusta päätettiin jatkaa äänin 9-4.

ICT- ja koulusihteeriulkoistuksen puolesta äänestivät:

Mirja Vehkaperä (kesk.)
Tuija Pohjola (sd.)
Juha Huikari (kesk.)
Jarmo J. Husso (kok.)
Matias Ojalehto (kesk.)
Sami Pikkuaho (kok.)
Minna-Anniina Heiskanen (sd.)
Jenna Simula (ps.)
Hanna Haipus (kok.).

ICT- ja koulusihteeriulkoistusta vastaan äänestivät:

Paula Himanen (vihr.)
Hilkka Haaga (vas.)
Mikko Raudaskoski (vas.)
Latékoé Lawson Hellu (vihr.)

Motiivi-lehden artikkelit

6.10.2020: Kohtalokas maanantai kaupunginvaltuustoissa – Valtava pettymys Oulussa.

30.9.2020: Oulun kaupunki painosti viranhaltijoita tekemään lakonalaista työtä:Johtajat jakoivat ruokaa lapsille virkavirhesyytteen uhalla

30.9.2020: JHL ja Jyty kolmen päivän lakossa Oulussa: Työnantaja painostanut lainvastaisesti töihin – liitot harkitsevat rikosilmoituksen tekemistä

24.9.2020: Oulu pudotti ulkoistamispommin: Luottamusmiehelle heräsi huoli ”meidän tyttöjen” tulevaisuudesta

24.9.2020: Oikeutta Ouluun -työtaistelu käynnissä: Lakkovahdit asemissa – tilanne on vakava mutta yhteishenki vahva

Mediatiedotteet

Olemme erittäin huolestuneita henkilöstön ja Oulun kaupungin välisen yhteistoiminnan toimivuudesta. Miten voidaan aidosti neuvotella, jos ulkoistamispäätökset annetaan valmiiksi tehtyinä ja vaihtoehdoista ei edes keskustella, kysyy JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Johtajien tolkku katosi kesän aikana

Vielä tämän vuoden huhtikuussa Oulun kapunki tarkasteli taloudellisia sopeuttamistoimia  jonkinlaisella maltilla.   Kaupunginhallituksessa puhuttiin 6.4.2020 sopeutustoimina muun muassa ruuanvalmistuksen keskittämisestä tuotantokeittiöön, henkilöstön eläköitymisestä ja muusta poistumasta, uudelleensijoittamisesta ja -kouluttamisesta uusiin tehtäviin.

Ruuanvalmistus keskitettiin 1.6.2020 alkaen Oulun Tuotantokeittiö Oy:lle, ja henkilöstö siirtyi sinne liikkeenluovutuksen periaatteella, kunta-alan virka- ja työehtosopimuksen mukaisin entisin työsuhteen ehdoin.

Oulu – yhden näkökulman orja?

Oulun kaupunki on talouden sopeuttamistoimissa ryhtynyt orjallisesti seuraamaan yhden konsulttiyrityksen tekemiä toimenpide-ehdotuksia. Arviointiraportti kaupungin taloudesta valmistui syksyllä 2019.  JHL:n mielestä sopeuttamistoimien kohdalla pitäisi arvioinnissa kuulla useampia tahoja.

Kenen tarpeisiin Oulu on ulkoistamisiaan suunnittelemassa?

Asian valmistelu on ollut salamyhkäistä ja aikataulu nopea. Oulun kaupunginhallitus käsittelee asiaa mahdollisesti vielä syyskuun aikana.

Onko oikein niistää 1800 e/kk tienaavan palkasta?

Palvelujen tuottaminen maksaa yrityksille siinä missä kunnillekin. Halvemmat ateria- ja puhtauspalvelut tarkoittavat palkkatasosta ja muista työsuhteen eduista tinkimistä.

Kunta-alan työehtosopimuksen mukaan ruokapalvelutyöntekijän ja siivoojan peruspalkka on hieman yli 1 800 euroa.

Oulun kaupunki aikoo mitä törkeimmin harjoittaa sopimusshoppailua, heikentää työntekijöiden työehtoja ja toimeentuloa.

Ulkoistaminen siirtää päätösvallan pois kuntalaisten ulottuvilta

Kaupunginvaltuutetut päättävät kaupungin itse tuottamista palveluista. Valtuutetut saavat pestinsä kaupungin asukkailta kuntavaaleissa. Kaupunkilaiset voivat seurata päätöksentekoa jo valmisteluvaiheessa.

Valtuutetut päättävät, kuinka paljon rahaa laitetaan esimerkiksi kouluruokaan ja kirjastojen siivoukseen. Jos työmäärä yllättäen lisääntyy, kaupunki voi väliaikaisesti siirtää henkilökuntaa paikasta toiseen.

Ulkoistamisen vaarana on, että Oulun kaupungin mahdollisuus vaikuttaa palveluihin heikkenee. Ei ole mitään takeita siitä, että ulkoistamisella saadaan säästöjä aikaiseksi, vaan kustannukset vain entisestään nousevat.

Yksityisen yrityksen tarvitsee kertoa toiminnastaan paljon vähemmän kuin kuntien. Päätökset tehdään yrityksen johdossa.

Kun kunta päättää ulkoistaa palveluja, yrityksille tehdään tarjouspyyntö. Osakeyhtiöt voivat helposti salata tarjouspyynnöt, koska ne sisältävät yrityssalaisuuksia.

Lue JHL:n kooste ulkoistamisen riskeistä

Yrityksen tehtävänä on tuottaa voittoa omistajalleen – Oulun kaupunki ei ole yritys

Yritykset tekevät täsmälleen vain ne työt, joista ja kunta ja yritys sopivat. Jos kouluruoka ei miellytä tai kirjaston tilat ovat likaisia, pitää kaupungin ostaa lisätyötä. Se on kallista ja vaatii aikaa vieviä neuvotteluita.

Oman palvelutuotannon etuina on joustavuus esimerkiksi poikkeus- ja kriisitilanteissa. Esimerkiksi ICT-palveluissa oma henkilöstö ei laskuta kaikesta palvelusta ja työstä kaavamaisesti tuntihinnoittelun mukaan.

Lakko 30.9.-2.10.

Oulun kaupungin palveluksessa työskentelevät JHL:n ja Jytyn jäsenet olivat lakossa keskiviikosta perjantaihin 30.9.–2.10. Lakossa oli reilut 2000 henkilöä. Lakolla vastustettiin Oulun kaupungin törkeitä ulkoistamissuunnitelmia.

Lakkoon osallistunut JHL:n jäsen, hae lakkoavustusta 31.10.2020 mennessä.

Lakko oli rajattu niin, että se ei vaarantanut kenenkään henkeä, terveyttä, turvallisuutta tai omaisuutta. Lakko ei koskenut viranhaltijoita eikä työllistettyjä. Lakon ulkopuolelle oli rajattu:

• palo- ja pelastustoimi
  • ympärivuorokautinen hoito ja hoiva
  • omassa kodissa työskentelevät perhepäivähoitajat ja kolmiperhepäivähoitajat (ympärivuorokautinen päivähoito kuuluu lakon piiriin)
  • Oulun Vesi
  • koronavastaanotot (Tuira, Kontinkangas, Oulunsalo ja Haukipudas)
  • mielenterveystyön ja kehitysvammatyön tuettu asuminen
  • kotihoidon palvelut.

Katso tästä lakko-ohjeet Ouluun

Katso tästä yleiset lakko-ohjeet

Usein kysyttyä työtaistelusta

Työtaistelusta ja mielenilmauksesta

Työnantajan painostustoimet

Liiton tietoon tuli lakon yhteydessä, että työnantaja kyseli jäseniltä liittoon kuulumisesta, aktiivisuudesta liitossa ja lakkoon osallistumisesta.

Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä tällaisia tietoja. Työnantajalla ei ole mitään oikeuksia selvittää tietoja, jotka liittyvät yksilön järjestäytymisvapauteen.

Työnantajalla ei ole oikeutta selvittää tietoja, jotka liittyvät yksilön järjestäytymisvapauteen.

Lakko on perusoikeus ja jokaisella on oikeus osallistua lakkoon. Työnantajalla ei ole oikeutta painostaa yksittäisiä työntekijöitä töihin työtaistelun aikana.

Työntekijällä ei ole velvollisuutta ilmoittaa työnantajalle omasta järjestäytymisestään, saati siitä, onko työntekijä liiton aktiivi. JHL lähetti kaupungin johtohenkilöille kirjeen ja edellytti, että kaupunki lopettaa työntekijöihin kohdistetut painostustoimenpiteet välittömästi.

Jatkuessaan työnantajan liiton jäseniin kohdistuvat painostustoimenpiteet ovat omiaan kärjistämään tilannetta. JHL suunnittelee tutkintapyynnön tekemistä Oulun poliisilaitokselle asianomaisista työnantajan edustajista ja heidän saattamistaan rikosoikeudellisen tutkinnan kohteeksi

Lakko 24.9.2020

Oulun kaupungin Tilapalveluiden ateria- ja puhtauspalvelujen työntekijät olivat lakossa 24.9.2020. Lakko oli keino vaikuttaa Oulun kaupungin ulkoistamissuunnitelmiin.

Työnantaja yritti murtaa lakkoa käyttämällä poikkeuksellisia vastatoimia. Jäsenistön uhkailua ja painostusta emme salli. Lakko-oikeus on perustuslain takaama oikeus ja sitä suojaavat myös monet kansainväliset sopimukset.

Lakkoon osallistunut JHL:n jäsen, hae lakkoavustusta 31.10.2020 mennessä.

– Pidämme tilannetta törkeänä, joten meidän on pakko puolustaa työntekijöiden oikeuksia lakolla. On ikävää, että työtaistelu haittaa oululaisten arkea, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine toteaa tiedotteessa.

Lakko vaikutti päiväkotien, koulujen ja lukioiden, hyvinvointikeskusten- ja hoivakotien ruokahuoltoon ja puhtaanapitoon. Ruokaa ei tilattu eikä jaettu. Tiloja ei myöskään siivottu. Lakko vaikutti myös kirjastojen, nuorisotilojen, monitoimitalojen ja uimahallien puhtaanapitoon. Uimahallien kohdalla lakko vaikutti myös aukioloihin.

Katso 24.9. lakkokohteet

Kaupunginjohtajan tapaaminen ma 21.9.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki tapasivat Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan maanantaina 21.9. Keskustelussa puheenjohtajat vaativat Oulua luopumaan ulkoistamissuunnitelmistaan.