Arkean työehdoista sopu, lakko päättyy 1.12.

Ammattiliitto JHL ja Arkea ovat sopineet yhtiön työehdoista. Yhtiössä on tehty paikallinen sopimus, joka perustuu Avaintesiin. Työehdot pelastettiin tiukalla työtaistelulla. JHL kiittää kaikkia, jotka olivat mukana lakossa.

Arkean työehtokiistaan on saatu sopu ja yhtiö luopuu aikeistaan vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen. Ammattiliitto JHL:n jäsenet pakottivat sitkeällä työtaistelulla Arkean luopumaan sopimuskikkailusta, joka olisi tiennyt jopa 15–30 prosentin ansiomenetystä tehtävistä ja työajoista riippuen.

Iso kiitos juuri sinulle JHL:n jäsen, joka olit mukana pelastamassa Arkean työehtoja!

Liity liittoon, joka puolustaa työehtoja!

Lakko Arkeassa päättyy, Avaintes pysyy

Ammattiliitto JHL aloitti Arkeassa lakon 17. marraskuuta. Lakolla puolustettiin yhtiön työehtoja. Nyt työehdoista on tehty paikallinen sopimus ja lakko päättyy 1. joulukuuta kello 16.

Yhtiöön on tehty paikallinen sopimus, jonka sisällöstä kerrotaan tarkemmin Arkean työntekijöille. Sopimus perustu Avaintesiin.

Osa Arkean töistä siirtyy jatkossa Turun omaksi toiminnaksi. Turun kaupunginhallitus päätti 29. marraskuuta, että päiväkotien ja koulujen ruokapalvelut siirretään kaupungin in-house-toiminnaksi. Kaupungin tavoitteena on, että ruokailut siirretään liikkeenluovutuksella Kaareaan, joka on Turun kaupungin sidosyksikkö. Kaarea noudattaa Avaintesiä.

Lakko-ohjeet

Katso lakko-ohjeista, keitä lakko koski ja miten töihinpaluu lakon jälkeen tapahtuu Ohjeessa on tietoa myös lakkoavustuksista.

Vanhempi ja lapsi mielenosoituksessa, lapsella kyltti kädessä.

JHL:n lakko pysäytti sopimusshoppailun jo toistamiseen

JHL taisteli Arkean työehdoista jo toiseen kertaan kahden vuoden sisään. Myös vuonna 2019 sitten arkea ilmoitti vaihtavansa työehtosopimuksen – Avaintesin – halvempaan.

Ammattiliitto JHL kävi tiukat neuvottelut ja joutui lakkoilemaan kahteen kertaan, ennen kuin Arkea suostui neuvottelemaan toden teolla. Työehtokiistaan saatiin sopu, ja Avaintesiin pohjautuva paikallinen sopimus syntyi.

Näin JHL on uutisoinut Arkeasta

Myös Motiivi-lehti kirjoitti vuonna 2019 aiheesta useita artikkeleita. Lue ne tämän sivun alalaidasta.