Taas armotonta arkea Turussa

Turun kaupungin omistama Arkea Oy kaavailee taas vaihtavansa työnantajaliittoa ja siirtävänsä yhtiön työntekijät halvempien työehtosopimusten piiriin. Kaksi vuotta yhtiössä on noudatettu säästöohjelmaa, mutta tämä ei yhtiön johdolle riitä. Ammattiliitto JHL:n ja Arkean johdon väliset keskustelut eivät ole tuottaneet tulosta. JHL on pakotettu lakkoon säädyllisten työehtojen puolesta.

Kiinteistö- ja ruokapalveluja tarjoava Arkea Oy aikoo taas vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot heikentyvät tuntuvasti, jos muutos toteutuu.

Ammattiliitto JHL puolustaa jäseniään työelämässä. Liitto ajaa säädyllisiä työehtoja jäsenilleen.

Liity liittoon, joka puolustaa työehtoja!

Ammattiliitto JHL on neuvotellut syksyn aikana useaan otteeseen yrityksen johdon ja konsernijohdon kanssa mahdollisista lisäsäästöistä, muun muassa erilaisten lisäkorvausten leikkauksista. Liitto on ehdottanut myös, että yrityksen johto leikkaisi omia palkkojaan solidaarisuuden osoitukseksi. ehdotukset ovat kaikuneet kuuroille korville. Missään vaiheessa Arkean johto ei ole suostunut sanomaan, kuinka suuria säästöjä he hakevat.

Arkean siirtyminen halvempien työehtosopimusten piiriin merkitsisi työntekijöille jopa 15-30 prosentin palkanpienennystä tehtävistä ja työajoista riippuen. Ammattiliitto JHL tuomitsee jyrkästi Arkean armottomat aikeet työehtojen heikentämisestä. Työehtojen heikentäminen ei paranna palveluiden laatua eikä lisää tuottavuutta.

Lakko Arkeassa

Arkean kaavailujen ja tosiasiallisen neuvotteluhaluttomuuden takia ammattiliitto JHL on pakotettu lakkoon arkealaisten säädyllisten työehtojen puolesta.

Lakko alkaa 17.11.2021 klo 12.00 ja se koskee kaikkia Arkea Oy:n palveluksessa olevien JHL:n jäsenten tekemiä töitäLakon ulkopuolelle jäävät työllistetyt ja työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lakko jatkuu toistaiseksi.

Lakko-ohjeet

Katso lakko-ohjeista, keitä lakko koskee ja miten toimia ennen lakkoa, lakon aikana ja lakon jälkeen, päivystysnumeroista ja -ajoista sekä lakkoavustuksista.

Työntekijöitä lakkokylttien kanssa aurinkoisena päivänä.
Edellisen kerran Arkeassa työskentelevät JHL:n jäsenet olivat syystalvella 2019 lakossa. Kuva mielenilmauksesta Vähätorilla Turussa. KUVA: RONI LEHTI

Arkea ei ensimmäistä kertaa pyri työntekijöidensä kukkarolle

Turun kaupungin omistama Arkea on aikaisemminkin pyrkinyt maksattamaan yrityksen menestyksen työntekijöidensä kukkarosta. Kaksi vuotta sitten se ilmoitti vaihtavansa työehtosopimuksen – Avaintesin – halvempaan.

Ammattiliitto JHL kävi tiukat neuvottelut ja joutui lakkoilemaan kahteen kertaan, ennen kuin Arkea suostui neuvottelemaan toden teolla. Työehtokiistaan saatiin sopu, ja Avaintesiin pohjautuva paikallinen sopimus syntyi.

Näin JHL on uutisoinut Arkeasta nyt ja vuonna 2019

Myös Motiivi-lehti kirjoitti vuonna 2019 aiheesta useita artikkeleita. Lue ne tämän sivun alalaidasta.