Oppilaitostiedotus ja nuorisotoiminta

JHL on uudistanut koulutiedotusta ja oppilaitosyhteistyötä. Tulemme jatkossa käyttämään termiä Operaatio oppilaitos. Yhteistyön tiivistämiseksi olemme kouluttaneet uusia oppilaitosagentteja (entiset koulutiedottajat) ja uudistaneet luentomateriaalimme.

Oppilaitosagenttien tehtävänä on käydä kertomassa liitostamme, opiskelija- ja nuorisotoiminnasta, edunvalvonnasta ja muista työelämään liittyvistä asioista. Itä-Suomen alueella oppilaitostiedottamisesta ja työmarkkinaluentojen koordinoinnista vastaavat aluetoiminnan asiantuntijat Marja Karmala (Pohjois-Savo) ja Karoliina Silvennoinen (Pohjois-Karjala). Oppilaitosagentteja toimii tällä hetkellä neljä, mutta lisää koulutetaan heti elokuussa.

Operaatio oppilaitos Itä-Suomen alueella

JHL järjestää oppilaitoksille ja opiskelijoille maksutta työelämätietoutta käsitteleviä tunteja. HOX! Uudessa konseptissa on osallistavia metodeja puuduttavien kalvosulkeisten sijaan.

Tunneilla käsiteltävät asiat sovitaan etukäteen ryhmän opettajan kanssa. Sisältöinä voi olla esimerkiksi kyseisen ammattialan palkkaus, työaikoja ja työehto- ja sopimus-kysymyksiä. Tarve voi olla vaikka keskustella työttömyysturvasta. Samalla annamme kokonaispaketin omasta liitostamme.

Olemme jakaneet aineiston niin, että voimme tulla kertomaan asioista opintojen alkuvaiheessa, keskellä ja loppuvaiheessa. On tärkeää, että tieto mitä jaamme, on räätälöity opiskelijoiden tarpeen mukaan. Näin luentomme sisällöt hyödyttävät monen ikäisiä opiskelijoita, onpa kyse sitten iäkkäämmistä ammatinvaihtajista tai juuri peruskoulunsa päättäneistä ensimmäiseen ammattiin valmistuvista.

Tulemme mielellämme mukaan messuille ja oppilaitosten aula- ja yleisötilaisuuksiin jakamaan työmarkkinatietoutta.

Tarjoamme mahdollisuutta hakea JHL:n stipendiä valmistuville opiskelijoille. JHL myöntää stipendejä vain omille jäsenilleen.

Ajankohtainen ja asiantunteva työmarkkinatieto on yksi avain pärjäämiseen tämän päivän työmarkkinoilla. Joten olkaa rohkeasti yhteydessä, niin sovitaan sopiva hetki hankkia opiskelijoille rautainen annos työelämän tuntemusta.

Tilaa työelämäinfo

Ryhtyisitkö itse oppilaitosagentiksi?

Myös opiskelija tarvitsee ammattiliiton turvaa, tietoa työelämän lainalaisuuksista. Tule joukkoon mukaan tekemään mielenkiintoista työtä oppilaitoksiin. Oppilaitosagentti perehdyttää opiskelijat työelämään ja työmarkkinoihin.

Agentit koulutetaan tehtäväänsä ja heille maksetaan palkkio jokaisesta oppitunnista sekä mahdolliset ansionmenetykset ja matkakulut.

Lisätietoja Oppilaitosagentti -sivulta.

Opettajat ja opiskelijat – ottakaa yhteyttä!

Itä-Suomen alueella Operaatio oppilaitoksen koordinoinnista vastaavat aluetoiminnan asiantuntijat Marja Karmala ja Karoliina Silvennoinen.

Pohjois-Savon alue, Marja Karmala, p. 010 7703 663 tai 050 512 6868
marja.karmala@jhl.fi

Pohjois-Karjalan alue, Karoliina Silvennoinen, p. 010 7703 652 tai 050 477 9066
karoliina.silvennoinen@jhl.fi

JHL:n stipendijärjestelmä

Valmistuvilla opiskelijoilla on mahdollisuus saada 60 € suuruinen JHL:n stipendi (yksi stipendi luokkaa/ryhmää kohden).

Stipendin myöntäminen edellyttää:

• JHL:n oppilaitostiedottaja on käynyt tapaamassa opiskelijoita oppilaitoksessa ja pitänyt työmarkkinatunnin opiskelijoille opiskelun aikana
  • Stipendin saaja on JHL:n jäsen
  • Stipendin saaja on
    – innostava,
    – aktiivinen ja yhteishenkeä luova,
    – hänellä on ammatillinen ote valmistuvaan työhön
    – tai muu mainittava seikka.

JHL:n Itä-Suomen alueen nuoret -jaosto

Itä-Suomen alueella toimii JHL:n Itä-Suomen nuoret -jaosto, joka ideoi ja järjestää tapahtumia alle 35-vuotiaille JHL:n jäsenille.

Jaoston puheenjohtajana toimii Hanna-Mari Nevalainen Joensuusta  ja sihteerinä Eetu Torkkeli Joensuusta.

Toimintamme kokoaa eri yhdistysten nuoret samaan porukkaan. Riittää siis, että olet JHL:n jäsen Itä-Suomen alueella.

Tervetuloa osallistumaan rentomieliseen ilonpitoon!

Toimintakalenteri 2020

Ajankohtaisimmat menot ja meiningit löydät Facebookista, jhlitasuomennuoret tai ryhmästä: JHL:n Itä-Suomen nuoret

Itä-Suomen alueellisesta nuorisotoiminnasta vastaa:
aluetoiminnan asiantuntija Marja Karmala
p. 010 7703 663 tai 050 512 6868