Itä-Suomen alueryhmä bloggaa

Itä-Suomen alueryhmän blogi

Itä-Suomen alueryhmän jäsenet kirjoittavat ajankohtaisista työelämän asioista ja ilmiöistä, JHL:n yhdistysten ja alueryhmän toiminnasta sekä muista mielenkiintoisista ammattiyhdistystoimintaan ja työelämään liittyvistä asioista. Kirjoittajat kirjoittavat yksityishenkilöinä, eivätkä tekstit edusta JHL:n alueryhmän virallista kantaa.

Tervetuloa tutustumaan alueryhmän jäsenten ajatuksiin, tässä niistä ensimmäinen:

Työelämä muutoksessa

14.3.2017

Viime vuosina työelämässä on ollut monenlaisia muutoksia. On ollut Paras- hankkeita, kuntaliitoksia, yhtiöittämisiä, lomauttamisia jne. Olemmeko osanneet riittävästi varautua niihin? Me henkilöstönedustajat olemme olleet puolustamassa jäsenistön etuja monissa eri tilanteissa. Itä-Suomen alueryhmänä vaikutamme näihin erilaisiin muutoshankkeisiin ennakoivalla toiminnalla, edunvalvonnan ja järjestötoiminnan keinoin. Esimerkiksi alueryhmä kokoaa edunvalvontaan ja yhteiskuntavaikuttamiseen liittyviä muutoshankkeita sekä arvioi ja kehittää niihin toimintamalleja alueen yhdistysten hyödynnettäväksi.

Myös valtakunnallisesti olemme muutoksen kourissa. Sote- ja maakuntauudistus on täydessä käynnissä. EK luopuu nykyisistä keskusjärjestösopimuksista. Millaiset ovat haasteet seuraaville liittokierroksille? EK:n uuden puheenjohtajan Veli-Matti Mattilan mielestä suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat. Kenenkähän palkat? Meidän jäsenistön palkat eivät ole päätähuimaavat. Jos tästä vielä pitäisi laskea palkkoja, mistä löytyy ostovoima? Julkisen sektorin työntekijöitä on kuritettu jo tarpeeksi, viimeisin lomarahan leikkaus joka koskettaa vain julkista sektoria.

Tuottavuuden parantamiseen on kiinnitetty yhä enemmän huomioita. Tuottavuus kasvaa panostamalla hyvinvoivaan henkilöstöön. Työnantajille syntyy merkittäviä säästöjä, mikäli työpaikkoilla voidaan kehittää työoloja ja kiinnitetään aidosti huomiota työhyvinvointiin. Työnantajan voimavara on motivoitunut henkilöstö. Jos ei ole uskoa, ei synny oivallusta eikä innostusta. Näistä asioista koostuu motivaatio. Kysymys kuuluu, mistä saamme työniloa, työnimua, jotta jaksamme tässä maailman menossa? Onko se hyvällä yhteistoiminnalla ja oikealla asenteella? Toivon niin.

Toivotan kaikille alueemme henkilöstönedustajille voimia, aurinkoista kevään odotusta sekä menestystä liitto- ja kuntavaaleissa. Olkoon voima kanssamme!

Terveisin

Tuula Ronkainen