Itä-Suomen alueryhmä bloggaa

Itä-Suomen alueryhmän blogi

Itä-Suomen alueryhmän jäsenet kirjoittavat ajankohtaisista työelämän asioista ja ilmiöistä, JHL:n yhdistysten ja alueryhmän toiminnasta sekä muista mielenkiintoisista ammattiyhdistystoimintaan ja työelämään liittyvistä asioista. Kirjoittajat kirjoittavat yksityishenkilöinä, eivätkä tekstit edusta JHL:n alueryhmän virallista kantaa.

Tervetuloa tutustumaan alueryhmän jäsenten ajatuksiin.

Alueryhmän puheenjohtajan tervehdys 29.1.2018

Vuosi on vaihtunut ja elämme jännittäviä aikoja. Presidenttivaalit on nyt käyty ja suomalaiset ovat valinneet Sauli Niinistön jatkamaan vielä seuraavan presidenttikauden.

Julkisten alojen sopimusneuvottelut ovat kiihtymässä, koska sopimukset päättyvät 31.1.2018. Millaiset ja miten pitkät sopimukset meillä on jatkossa, se nähdään lähiviikkojen aikana.

Me aktiivit olemme käyneet JHL:n järjestämissä koulutuksissa, joissa olemme valmistautuneet työtaistelutoimiin. Mikäli sopimusneuvottelut eivät etene matalapalkkaisten työntekijöiden eduksi, olemme valmiit taistelemaan sopimuksiemme eteen. Julkisten alojen työntekijät tarvitsevat kunnon palkankorotukset, jolloin ostovoima paranee.

2.2.2018 SAK järjestää Helsingissä Senaatintorilla poliittisen mielenilmaisun, johon jäsenliitot lähtevät mukaan. Tämä mielenilmaisu on viesti maan hallitukselle, että voimaan tullut aktiivimalli tulee perua. Tällä mielenilmaisulla vastustetaan myös hallituksen kaavailemaa aktiivimalli kakkosta, joka toteutuessaan toisi työttömille uusia turvaa leikkaavia karensseja.

Meidän kaikkien on hyvä tietää ja muistaa näiden kahden asian erot. Poliittinen mielenilmaisu on maan hallitusta ja sen päätöksiä vastaan. Mikäli jäsen poistuu työpaikalta osallistuakseen mielenilmaisuun, hänen on ilmoitettava hyvissä ajoin siitä työnantajalle. Työnantaja voi pidättää palkan poissaolon ajalta. Mielenilmaisuun siis osallistumme omakustanteisesti, liitto ei korvaa ansiomenetyksiä.

Työtaisteluun lähdemme, jos ja kun meillä ei ole voimassa olevia sopimuksia, eivätkä neuvottelutulokset ole edenneet. Työtaisteluun liittyvistä asioita kuten lakon laajuudesta tai lakkoavustuksista ym. päätetään liitossa.

Voima olkoon kanssamme!

Alueryhmän puheenjohtajan tervehdys 20.12.2017

Vuosi 2017 on loppusuoralla ja valmistaudumme viettämään Joulua. Muistellaksemme tämän kuluneen vuoden tapahtumista, niin puhutuimpia aiheita työpaikoilla on ollut Kiky-sopimus ja sen tuoma työajanpidennys ja lomarahaleikkaukset. Henkilöstönedustajina olemme joutuneet monessa tilanteessa selvittämään jäsenistölle käytännön toteuttamiseen liittyviä Kiky -asioita. Samoin Sote- ja maakuntauudistukset ovat puhututtaneet jäsenistöä. Onkohan valtakunnassa ketään joka ymmärtäisi näiden kokonaisvaikutuksen? Toivottavaa on, että ensi vuosi olisi jo paljon selvempi näidenkin asioiden suhteen.

Vuoden 2018 alussa meille neuvotellaan uudet työehtosopimukset. Sopimustavoitteissa on saada kunnon palkankorotukset sekä erilaisia muita parannuksia työehtosopimuksiin. Ovatko sopimukset allekirjoitettavissa jo helmikuun alussa vai joudummeko silloin sopimuksettomaan aikaan, se jää nähtäväksi. Menestystä sopimusneuvottelijoille!

Olemme Itä-Suomen alueella saaneet työtaisteluvalmiuskoulutusta joten jos tarvetta työtaisteluun ilmenee, silloin meidän kaikkien pitää saada jäsenet liikkeelle.

Nyt siis rauhoitumme Jouluun. Kiitän kaikkia alueen aktiiveja ja toimitsijoita hyvästä yhteistyöstä ja toivotan kaikille Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2018!

Työelämä muutoksessa

14.3.2017

Viime vuosina työelämässä on ollut monenlaisia muutoksia. On ollut Paras- hankkeita, kuntaliitoksia, yhtiöittämisiä, lomauttamisia jne. Olemmeko osanneet riittävästi varautua niihin? Me henkilöstönedustajat olemme olleet puolustamassa jäsenistön etuja monissa eri tilanteissa. Itä-Suomen alueryhmänä vaikutamme näihin erilaisiin muutoshankkeisiin ennakoivalla toiminnalla, edunvalvonnan ja järjestötoiminnan keinoin. Esimerkiksi alueryhmä kokoaa edunvalvontaan ja yhteiskuntavaikuttamiseen liittyviä muutoshankkeita sekä arvioi ja kehittää niihin toimintamalleja alueen yhdistysten hyödynnettäväksi.

Myös valtakunnallisesti olemme muutoksen kourissa. Sote- ja maakuntauudistus on täydessä käynnissä. EK luopuu nykyisistä keskusjärjestösopimuksista. Millaiset ovat haasteet seuraaville liittokierroksille? EK:n uuden puheenjohtajan Veli-Matti Mattilan mielestä suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat. Kenenkähän palkat? Meidän jäsenistön palkat eivät ole päätähuimaavat. Jos tästä vielä pitäisi laskea palkkoja, mistä löytyy ostovoima? Julkisen sektorin työntekijöitä on kuritettu jo tarpeeksi, viimeisin lomarahan leikkaus joka koskettaa vain julkista sektoria.

Tuottavuuden parantamiseen on kiinnitetty yhä enemmän huomioita. Tuottavuus kasvaa panostamalla hyvinvoivaan henkilöstöön. Työnantajille syntyy merkittäviä säästöjä, mikäli työpaikkoilla voidaan kehittää työoloja ja kiinnitetään aidosti huomiota työhyvinvointiin. Työnantajan voimavara on motivoitunut henkilöstö. Jos ei ole uskoa, ei synny oivallusta eikä innostusta. Näistä asioista koostuu motivaatio. Kysymys kuuluu, mistä saamme työniloa, työnimua, jotta jaksamme tässä maailman menossa? Onko se hyvällä yhteistoiminnalla ja oikealla asenteella? Toivon niin.

Toivotan kaikille alueemme henkilöstönedustajille voimia, aurinkoista kevään odotusta sekä menestystä liitto- ja kuntavaaleissa. Olkoon voima kanssamme!