Lähipalvelupäivänä aluetoimiston työntekijä työskentelee päivän/illan tietyllä paikkakunnalla tai tietyssä yhdistyksessä yhdessä yhdistyksen toimijoiden kanssa. Lähipalvelussa aluetoimiston henkilökunta tukee, ohjaa, neuvoo ja kouluttaa yhdistyksiä järjestö- ja edunvalvontatoiminnan kehittämisessä joko yksittäisinä lähipalvelupäivinä tai pitkäkestoisempana kehittämistoimintana.
Lähipalvelupäivän sisältövaihtoehtoja
Lähipalvelupäivän sisältövaihtoehtoja, joita toteutetaan tarpeen mukaan:
- työpaikkakäyntejä
- kokous
- koulutus
- jäsentapaaminen
- luottamusmiestapaaminen
- työnantajatapaamisia
- edunvalvontaklinikka
- työttömyysturvaklinikka
- jäsenrekisterin päivitysilta
- yhdistyksen toiminnan tavoitekeskustelu aktiivien kanssa
- yhdistyksen toiminnan kehittämisilta/-päivä.
Eri ammattialoja huomioidaan paikallisten tarpeiden sekä JHL:n valtakunnallisten ammattialatiimien painotusten pohjalta käyntikohteiden valinnassa sekä lähipalvelupäivien tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Vinkkaa yhdistykseesi tai aluetoimistoon, mikäli ammattikunnallasi on tarve työpaikkakäynnille tai muulle toiminnalle.
Lähipalvelun tavoitteita
- liiton ja yhdistyksen näkyväksi tekeminen työpaikoilla
- työpaikkojen ongelmien ratkaisut ja näistä tiedottaminen
- edunvalvontatoiminnan varmistaminen
- työpaikkakäyntien ja jäsenhankinnan tehostamisen
- uusien aktiivien löytäminen yhdistyksiin.