JHL vaatii tuntuvia parannuksia vanhuspalveluihin: Sitova hoitajamitoitus lakiin, yrityksillä lisää valvontaa ja voitontavoittelulle selvät rajat

Lakiin on kirjattavaa selvästi, että henkilöstömitoitus on vähintään 0,7 hoitajaa yhtä hoidettavaa kohti. Peruspalveluihin pitää palauttaa 850 miljoonaa euroa, jotka on leikattu tällä vaalikaudelle.

Peruspalveluihin pitää saada lisää rahaa, hoitajamitoitus on kirjattava lakiin ja yritysten voitontavoittelua sote-palveluissa pitää rajoittaa. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii eduskunnalta lukuisia toimia, joilla varmistetaan turvallinen vanhuus Suomessa. Vaatimukset on kirjattu kannanottoon, jonka liitto jätti eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle torstaina 21. helmikuuta.

Tärkeintä on saada lakiin kirjaus siitä, että hoitajamitoitus on vähintään 0,7 hoitajaa yhtä hoidettavaa kohden. Mitoitus pitää ottaa käyttöön myös kotihoidossa ja mitoituksen rikkomisesta pitää saada rangaistus.

Sote-palvelut on jatkossakin tuotettava ensisijaisesti julkisena työnä. Alan valvontaan pitää saada lisää resursseja ja hoito- ja hoivalaitoksiin pitää tehdä nykyistä enemmän yllätyskäyntejä.

Alan yrityksille tarvitaan nykyistä tiukemmat rajat. Suomeen pitää luoda uusi yhtiömuoto yrityksille, jotka tuottavat verovaroilla rahoitettuja palveluita. Tällaisten yritysten tavoitteena pitää olla jokin muu kuin voittojen maksimointi. Myös yritysten verovälttelyyn pitää puuttua entistä tiukemmin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n kannanotto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle