JHL vaatii: kuntatyönantajien oma-aloitteisesti korjattava virheellisesti alennetut palkat

JHL vaatii, että kuntatyönantajien on oma-aloitteisesti korjattava KVTES:n piirissä olevien henkilöiden virheellisesti alennetut palkat. Tarkistus on tehtävä heti eikä odottaa, että työntekijä vaatii tarkastamaan palkkansa. Työnantajilla on tiedot tehdyistä alennuksista ja ne on käytävä läpi yhdessä luottamusmiesten kanssa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii kuntia ja kuntayhtymiä oma-aloitteisesti korjaamaan kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) piirissä olevien henkilöiden virheellisesti alennetut palkat. JHL:n luottamusmiehiltään saamien viestien perusteella monilla työpaikoilla epäpätevyysalennusten selvittäminen ja korjaaminen on edennyt verkkaisesti ja perustunut vain kunkin työntekijän vaatimukseen.

– Palkanmaksun oikeellisuus ja virheellisten palkkojen korjaaminen on keskeisesti työnantajan vastuulla oleva asia. Työnantajilla on hallussaan tiedot tehdyistä alennuksista ja ne on nyt syytä käydä läpi yhdessä luottamusmiesten kanssa, ja korjata virheet oma-aloitteisesti, vaatii JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL on ohjeistanut jäseniään tarkistamaan palkkausperusteensa kun kävi ilmi, että kunnissa ja kuntayhtymissä on edelleen tehty epäpätevyysalennuksia, vaikka työntekijän työtehtävät ovat samat kuin muilla työntekijöillä. Työehtosopimuksen mukaan alentamismahdollisuus poistui jo vuonna 2012.

Luottamusmiehiä liitto on ohjeistanut käymään työnantajan kanssa neuvottelut korjaustarpeista.

Virheiden selvittäminen on edelleen käynnissä JHL:n luottamusmiesten toimesta laajasti ympäri maata.

– Tässä vaiheessa voidaan todeta, että selvitettäviä palkanalennustapauksia on jäsentemme osalta tuhansia. Saatavat ovat tyypillisesti satoja – jopa tuhansia euroja työntekijää kohden. Saatavien suuruus riippuu epäpätevyysalennuksen suuruudesta ja siitä, kuinka kauan se on ehtinyt olla voimassa, arvioi Niemi-Laine selvittelytilannetta.

Myös Kuntatyönantajat KT on kirjelmöinyt kuntiin alennusten korjaamisesta. Kun kevään ohjeistus ei ole tuottanut mainittavia tuloksia, KT kirjelmöi kunnille asiasta vielä uudelleen elokuun lopussa.

Katso aiempi uutinen epäpätevyysalennuksista

Lue myös Motiivi-lehden artikkeli 4.9.2018