JHL mukana rakennuttamassa uusia vuokra-asuntoja Uuteenkaupunkiin

Uusilla asunnoilla ratkotaan vuokra-asuntopulaa, jonka autoteollisuuden piristyminen on kaupungissa aiheuttanut. Kodit valmistuvat jo ensi vuonna.

Y-Säätiö-konserni on solminut KVR-urakkasopimuksen vuokra-asuntojen rakentamisesta Uuteenkaupunkiin. Uudenkaupungin vuokra-asuntokohde on samalla ensimmäinen tulos Y-Säätiö-konsernin ja ammattiliittojen yhteistyöstä. Aiesopimus yhteisistä rakennuttamishankkeista solmittiin viime keväänä. Tavoitteena on lisätä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen määrää kasvukeskuksissa.

Hankkeen sijoittajina Y-Säätiön lisäksi ovat Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry.

– Autoteollisuuden piristyminen on aiheuttanut Uudenkaupungin seudulle voimakkaasti kasvaneen vuokra-asuntojen kysynnän. Näillä vuokra-kodeilla vastaamme tähän tarpeeseen ja tuemme alueen yritysten mahdollisuutta työllistää osaavia tekijöitä myös muualta, sanoo Y-Säätiön rakennuttamisjohtaja Pekka Kampman.

Uudenkaupungin vuokra-asuntojen rakentaminen käynnistyy kesäkuussa 2018. Ne valmistuvat alustavan arvion mukaan kesällä 2019, niihin voi hakea M2-Kotien kautta. Viisikerroksiseen taloon rakentuu 31 erikokoista ARA-vuokra-asuntoa. Kohde sijaitsee Uudenkaupungin Ketunkallion alueella osoitteessa Lukkosepänkatu 1, hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä. Tontti sijaitsee luonnonvaraisella kalliolla, jota pihasuunnittelussa pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon.

Rakentamisesta vastaa KVR-urakoitsija VRP Länsi-Suomi Oy, suunnittelusta vastaa Arkkitehdit Ahlström Oy/Sami-Matti Pesonen.

Y-Säätiön ja ammattiliittojen tavoitteena on rakennuttaa lyhyellä kymmenen vuoden korkotukimallilla merkittävä määrä asuntoja pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin lähivuosien aikana.

Y-Säätiö on yleishyödyllinen organisaatio, joka edistää yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tarjoamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ihmisille, joiden on vaikea löytää asuntoa. Säätiö on poliittisesti sitoutumaton ja voittoa tavoittelematon. Y-Säätiö-konsernilla on 16 500 asuntoa yli 50 paikkakunnalla. M2-Kodit on osa konsernia.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL allekirjoitti noin vuosi sitten Y-säätiön kanssa aiesopimuksen vuokra-asuntojen lisärakentamisesta. Aiesopimuksessa on mukana useita ammattiliittoja ja Tradeka-yhtiö.  Uutinen aiesopimuksesta 22.3.2017