JHL mukana auttamassa maahanmuuttajia työelämään – jäsenet voivat lähteä mukaan työelämäohjaajiksi

JHL:n jäsenet pääsevät tänä vuonna auttamaan maahanmuuttajia kohti suomalaista työelämää. Ote työhön -hanke kouluttaa halukkaita jäseniä ohjaajiksi, jotka auttavat maahanmuuttajia työn haussa ja työelämässä.

Työpaikan saaminen voi vaatia paljon työtä keneltä tahansa. Työnhaku mutkistuu entisestään, jos suomalainen työelämä ei ole ennestään tuttu ja edellisestä työsuhteesta on kulunut aikaa. Ote työhön -hanke auttaa maahanmuuttajia, jotka ovat olleet pitkään poissa työelämästä.

JHL on mukana hankkeessa. Liitto järjestää koulutuksia ja rahoittaa osan projektista.  Pääosa rahoituksesta tulee Euroopan Sosiaalirahasto ESR:ltä.

– Tavoitteena on tukea maahanmuuttajia työllistymisessä ja koulutukseen hakemisessa. Tarkoitus on saada mukaan noin 100 osallistujaa. Työnantajista esimerkiksi HUS-tukipalvelut ja Palmia Oy ovat olleet mukana jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Monien työnantajien kanssa keskustellaan parhaillaan yhteistyöstä, hankepäällikkö Hanna Takolander kertoo.

Hankkeen koulutuksissa JHL:n jäsenet oppivat työelämäohjaajiksi. Mukaan voivat lähteä kaikki, joilla on kokemusta työelämästä ja ammattiyhdistystoiminnasta Suomessa. Koulutuksen jälkeen kurssin käyneet ohjaajat pääsevät ohjaamaan vertaistukiryhmiä. Ryhmiin osallistuu pitkään poissa työelämästä olleita maahanmuuttajia.

Yhdessä kohti työpaikkaa

Vertaisryhmissä puhutaan yleisellä tasolla siitä, kuinka osallistujat voivat parantaa omia työnhakutaitojaan, miten suomalainen työelämä toimii ja miten suomen kielen taitoa voi parantaa. Ryhmissä käy myös asiantuntijavieraita. Tapaamisia on kerran viikossa ja niiden aiheet vaihtelevat. Kokoontumiset kestävät pari tuntia kerrallaan.

Nainen opiskelee luokassa uutisen kuvituskuva

– Myöhemmin osallistujat jaetaan pienempiin ryhmiin, jotka keskittyvät osallistujia kiinnostaviin ammattialoihin. Pienryhmissä käsitellään tarkemmin ammattialan töitä ja niihin hakeutumista. Osallistujille kerrotaan miten alalle voi kouluttautua ja miten työharjoitteluun pääsee. Lopuksi vertaisohjaajat lähtevät ryhmäläisten kanssa tutustumaan työpaikkoihin.

Ote työhön hankkeen logo

Ammattiyhdistykset ja niiden jäsenet ovat tärkeä osa koko Ote työhön -hankkeen onnistumista. Tarkoituksena on paitsi auttaa maahanmuuttajia työelämään, myös löytää ammattiyhdistyksistä jäseniä, jotka ovat kiinnostuneita vapaaehtoistyöstä ja kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta. Alku näyttää lupaavalta.

– Työelämäohjaajien koulutuksia järjestetään tänä vuonna Helsingissä ja Tampereella. Osa kursseista on jo täynnä. Helsingissä 4. huhtikuuta alkavalla kurssilla on vielä tilaa, ilmoittautuminen on auki 16. maaliskuuta asti. Myös syksyn koulutuksiin voi jo ilmoittautua, Takolander kannustaa.

Helsingin vertaisohjaajakoulutuksen esite, kevät 2018 (pdf, 270 KB)

Kaikki hakijat haastatellaan ennen koulutusten alkua. Helsingin kevään koulutukseen voi ilmoittautua sähköpostilla viimeistään 16.3.2018,
hanna.takolander@tsl.fi.

Koulutuksen aiheita ovat muun muassa vertaisohjaaminen ja mentorointi, kulttuurien välinen vuorovaikutus, suomen kielen itseopiskelu, työelämätieto, työhakemuksen ja ansioluettelon teko, verkkoasiointi ja erilaiset polut työhön.

Kouluttajina toimivat esimerkiksi Suomen Pakolaisapu, Helsingin aikuisopisto, Tampereen aikuiskoulutuskeskus TAKK, Tampereen työvoimapalvelut, SAK, Työväen Sivistysliitto TSL ja JHL. Tampereen yliopisto tekee hankkeesta seurantatutkimusta. Ensimmäiset työelämäohjaajat on jo koulutettu ja heille ollaan kokoamassa ryhmiä.

Ote työhön -hankkeen yleisesite (pdf, 628 KB)

Tutustu myös hankkeen kotisivuihin ja Facebook-sivuihin.