JHL blogi: Työnantajilla ennenaikainen laskiaisrieha – neuvottelut vaikeutuvat

JHL:n toimialajohtaja Håkan Ekström ottaa kantaa EK:n ilmoitukseen vetäytyä useista järjestösopimuksista. Hänen mukaansa EK:n päätös osoittaa, että työnantajaleirissä oman edun tavoittelu on ajanut jälleen kerran yhteisen edun edelle.

”Tilanteessa, jossa kaikkien työmarkkinatahojen olisi järkevää nostaa katsetta ja hakea yhteisiä ratkaisuja, työnantajalooseissa suuntaudutaan työmarkkinoiden erillisyyttä ja eriarvoisuutta lisääviin ulostuloihin”, Ekström toteaa.

Hänen mukaansa työmarkkinaosapuolten välille on odotettavissa ilmapiirin kiristymistä ja vastakkainasettelun lisääntymistä. Tässä tilanteessa yhteisten ratkaisujen hakeminen ei tule olemaan helppoa.

’EK:n ja sen jäsenliittojen viimepäiväiset toimet tulevat johtamaan työmarkkinailmapiirin kiristymiseen. JHL:n hallitus käsittelee asiaa seuraavan kerran kokouksessaan ensi viikon torstaina. Vaikka ylireagointeja pitääkin välttää, on aika ilmeistä, että työnantajien ennenaikainen laskijaisrieha vaikeuttaa tulevia liittokohtaisia neuvotteluja.’

Lue JHL blogi:  Työnantajilla ennenaikainen laskiaisrieha – neuvottelut vaikeutuvat