Järjestöt vaativat: sisäilmaongelmista kärsivällä pitää jatkossakin olla oikeus kunnolliseen hoitoon

Sisäilmaongelmien vuoksi sairastuneet saavat usein puutteellisen diagnoosin oireistaan. Moni jää sen vuoksi vaille oikeaa hoitoa, järjestöt katsovat sisäilmaoireita käsittelevässä lausunnossaan.

Sisäilmaongelmien vuoksi sairastuneiden oireita pitäisi diagnosoida nykyistä tarkemmin, JHL ja yhteensä kuusi muuta järjestöä ja liittoa katsovat lausunnossaan.

Sisäilmasairailla pitää jatkossakin olla oikeus saada asiantuntevaa ja perehtynyttä hoitoa perus- ja erikoissairaanhoidon piirissä terveydenhuollossa. Lisäksi Suomessa pitäisi kehittää hoitokeinoja, joita sisäilmasta sairastavat tarvitsevat.

Terveydenhuollossa sisäilmaongelmista kärsiviä kohdellaan entistä useammin ympäristöyliherkkinä. Heidän oireitaan käsitellään niin kutsuttuina toiminnallisina häiriöinä, joiden syy ei selviä perusteellisissakaan tutkimuksissa. Tämän takia he joutuvat heikompaan asemaan hoidon ja kuntoutuksen suhteen.

JHL ja yhteensä kuusi muuta liittoa ja järjestöä ovat allekirjoittaneet lausunnon, jossa otetaan kantaa sisäilmaoireiden ja sairauksien käsittelyyn. Lue yhteislausunto kokonaisuudessaan.

Lue myös Ylen uutinen aiheesta.