Ihmisoikeuksia ei saa jättää vapaaehtoisuuden varaan – JHL tahtoo Suomeen yritysvastuulain, joka suojaa ihmisoikeuksia

Suomeen tuodaan muun muassa katukiviä ja sairaalahanskoja maista, joissa työoloista ei aina ole takuita. Pahimmillaan tuotteiden takaa löytyy lapsityövoimaa ja nälkäpalkkoja. JHL ja reilut 130 muuta yritystä ja järjestöä ovat mukana #ykkösketjuun-kampanjassa. Kampanja haluaa hallitusohjelmaan lain, joka velvoittaa yrityksiä huolehtimaan ihmisoikeuksista toiminnassaan.

Suomen kunnat ja valtio hankkivat erilaisia palveluita ja tavaroita kymmenillä miljardeilla euroilla joka ikinen vuosi. Usein kilpailutuksen voittaa yhtiö, joka tarjoaa tavarat halvimmalla. Kun valinta tehdään pelkän hinnan perusteella, työntekijöiden ihmisoikeudet ovat vaarassa.

Yritysvastuujärjestö Finnwatch selvitti vuonna 2018, mistä äitiyspakkauksen tavarat ovat peräisin. Iso osa tavaroista tulee maista, joissa riski työelämän oikeuksien loukkauksiin on suuri. Vakavia puutteita kuten laittomia ylitöitä, elämiseen riittämättömiä palkkoja ja työturvallisuuspuutteita löytyi 12 äitiyspakkauksen tuotteen takaa.

Aiemmin Finnwatch on selvittänyt, että esimerkiksi Suomeen tuotavia sairaalahanskoja tehdään polkupalkoilla. Lisäksi Suomeen on tuota katukiviä Intiasta, missä lapsityövoimankäyttö on yleistä. Lue lisää Motiivi-lehdestä.

Finnwatch käynnisti vuoden 2018 lopulla #ykkösketjuun-kampanjan, jonka tavoitteena on saada Suomeen ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki. Mukana on JHL:n lisäksi jo reilut 130 järjestöä ja yritystä. Kampanja on herättänyt laajaa kiinnostusta, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala kertoo.

– Laki on saanut tukea jo neljältä eduskuntapuolueelta. Ne ovat sitä mieltä, että tämä pitää saada hallitusohjelmakirjaukseksi. Kansalaiset ovat käyneet allekirjoittamassa vetoomusta. Lisäksi noin 200 kansanedustajaehdokasta on  sitoutunut kannattamaan tätä, jos he tulevat valituksi eduskuntaan.

Sonja Vartiala kertoo JHL:n Ääniä liitosta -podcastissa, miksi ammattiliitoilla on iso rooli #ykkösketjuun-kampanjassa.

Julkisissa hankinnoissa pitää ottaa huomioon muutakin kuin hinta

Yritysvastuulain saaminen seuraavaan hallitusohjelmaan on yksi JHL:n tavoitteista tulevalle hallituskaudelle.

Liitolle on tärkeää, että ihmisoikeudet otetaan huomioon, kun kunnat ja valtio hankkivat erilaisia tavaroita. Siksi Suomessa pitäisi korjata myös hankintalakia. Nyt hankinnat voi tehdä pelkän hinnan perusteella. Lakia pitäisi muuttaa niin, että hankinnoissa voi ottaa paremmin huomioon sosiaaliset ja yhteiskunnalliset kriteerit.

– Nykyään kilpailutuksen voittavalta yritykseltä ei vaadita riittävästi tietoja siitä, mitä alihankkijoita yritys käyttää. Monesti on epäselvää, miten alihankkijat noudattavat esimerkiksi ympäristöön ja työoikeuksiin liittyviä velvoitteitaan, JHL:n erityisasiantuntija Merja Launis-Ahtiainen selventää.

Lähde mukaan ja vaadi vastauksia

#ykkösketjuun-kampanja jatkuu pitkälle kevääseen. JHL:n jäsenet voivat tukea kampanjan tavoitteita monella tavalla.

– Helpoin tapa on mennä kampanjan sivuille ykkosketjuun.fi ja allekirjoittaa vetoomus, jollatoivotaan tulevalta eduskunnalta tätä lakia. Sitten kannattaa haastaa se oma ehdokas sitoutumaan tän kampanjan tavoitteisiin. Ja levittää sanaa ystäville ja tuttavilla. Jos osallistuu vaalitilaisuuksiin, voi nostaa asiaa esiin ja kysyä ehdokkaiden mielipiteitä, Sonja Vartiala sanoo.