Henkilökohtaisten avustajien tes-neuvottelut jatkuivat – JHL tahtoo kehittää työehtosopimusta

Henkilökohtaisia avustajia koskevan valtakunnallisen työehtosopimuksen (Heta-TES) neuvottelut jatkuivat maanantaina 4.12. Neuvottelut JHL:n ja Heta-liiton välillä käynnistyivät syyskuussa 2017.

Henkilökohtaisten avustajien sopimusneuvottelut koskettavat suoraan noin 2 000 JHL:n jäsentä. Kyseessä on normaalisitova työehtosopimus, jota noudatetaan silloin kun työnantaja on järjestäytynyt työnantajaliittoon.  Useat kunnat soveltavat työehtosopimusta kuitenkin osin myös työntekijöihin, jotka työskentelevät järjesteytymättömille työnantajille.

Vammaispalvelulaissa on kolme eri järjestämistapaa. Ensimmäisessä mallissa avustettava itse toimii työnantajana. Tätä kutsutaan työnantajamalliksi. Toisessa mallissa työnantaja on palveluntuottaja, eli kunta tai yritys. Kolmannessa mallissa palvelu tuotetaan palvelusetelillä. Heta-liiton työehtosopimusta noudatetaan vain työnantajamalliin.

Neuvottelutavoitteita on runsaasti. JHL ei ole päässyt kehittämään työehtosopimusta, koska viime vuosina on tehty useita keskitettyjä ratkaisuja. Nyt vuorossa on liittokierros, ja sopimusta voidaan kehittää.

Seuraava tapaaminen on tiistaina 19.12.

Lue uusimmat neuvottelu-uutiset tästä