Haluatko vaikuttaa irtisanomissuojaan? Äänestä vaaleissa ehdokkaita, jotka kannattavat turvattua työtä

Viime syksynä silloinen Suomen hallitus ajoi jääräpäisesti eteenpäin lakia, joka olisi murentanut työntekijöiden irtisanomissuojaa. AY-liike pysäytti lakihankkeen poliittisilla lakoilla, mutta vasta huhtikuun vaaleissa selviää, arvostavatko tulevat päättäjät turvattua työtä.

Suomessa käytiin viime syksynä kovaa kiistaa siitä, millainen irtisanomissuoja työntekijöillä on jatkossa. Hallitus ajoi pitkään lakia, joka olisi heikentänyt irtisanomissuojaa. JHL vastusti epäreilua irtisanomislakia alusta asti. JHL lähti ensimmäisten liittojen joukossa poliittiseen työtaisteluun lakia vastaan. Poliittisten työtaisteluiden avulla JHL ja muut ammattiliitot saivat hallituksen perääntymään aikeistaan.

Huhtikuun 14. päivä Suomeen valitaan uudet kansanedustajat. He päättävät, millaiset lait ohjaavat työelämää lähivuosina. Kuluneella vaalikaudella työntekijöitä kuritettiin  monella tavalla. Juha Sipilän luotsaama porvarihallitus pidensi vuosittaista työaikaa ja heikensi työsuhdeturvaa muun muassa koeaikaa pidentämällä.

Juuri sinä voit vaaleissa vaikuttaa siihen, että seuraava hallitus ymmärtää työntekijöiden asioita paremmin. Vapaiden valtakunnan testillä voit selvittää, mitkä ovat sinulle tärkeitä työelämäteemoja. Testistä on apua, kun pohdit itsellesi sopivaa ehdokasta. Kampanja kokoaa verkkosivuilleen listaa ehdokkaista, jotka tukevat kampanjan arvoja.

Tutustu myös JHL:n vaalitavoitteisiin ja ammattiliiton jäseniin, jotka ovat ehdolla vaaleissa.