Hallituksen säästökiima uhkaa pilata sote-uudistuksen – Nyt tarvitaan lisäsatsauksia tukipalveluihin ja valvontaan, epärealistiset säästötavoitteet joutavat roskakoriin

Julkisella sektorilla pitää jatkossakin olla päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta, Julkisten ja hyvinvointialan liitto JHL vaatii. Alan yrityksille pitää asettaa tiukka voittokatto ja yritysten valvontaan on saatava lisää rahaa.

Hallitus ajaa sote-uudistusta eteenpäin säästökiimassa, joka uhkaa romuttaa toimivat palvelut. Tavoite kolmen miljardin säästöistä alalla on täysin epärealistinen. Sotepalveluihin tarvitaan kipeästi lisää rahoitusta, jotta osaavaa henkilökuntaa riittää niin hoivakoteihin kuin terveyskeskuksiinkin. Erityisesti huomiota pitää kiinnittää tukipalveluihin, jotka näyttävät unohtuneen hallitukselta kokonaan, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää.

– Hoiva-avustajat, ruokapalvelutyöntekijät ja laitoshuoltajat takaavat omalla työllään, että hoitohenkilöstö voi keskittyä omaan ammattiinsa. Jos tukipalveluista tingitään, tuloksena on se, että hoitajat jynssäävät vessoja eivätkä hoida potilaita.

Liian laaja valinnanvapaus antaa yrityksille mahdollisuuden tehdä käytännössä rajattomasti voittoa palveluilla, jotka tuotetaan yhteisillä verovaroilla.

– Laaja valinnanvapaus tekee sote-kokonaisuuden hallinnasta käytännössä mahdotonta. Vanhustenhuollon kriisi on osoittanut, ettei yritysten omavalvonta toimi. Se ei toimisi yhtään paremmin sote-palveluissa. Haamuhoitajalistat tulisivat yritysten mukana myös perusterveydenhoitoon.

Julkisen sektorin pitää jatkossakin tuottaa valtaosa Suomen sosiaali- ja terveyspalveluista. Hallitus aikoo vapauttaa alan kilpailulla liian nopeasti. JHL vaatii, että yritysten toimintaa säädellään uudella lainsäädännöllä, jos kilpailua lisätään.

– Suomeen tarvitaan yhteiskunnallisista yrityksistä uusi lainsäädäntö, joka velvoittaisi julkisia palveluita tuottavia yrityksiä yhteiskuntavastuuseen. Yhtenä mallina voisivat olla nykyiset, yhteiskunnallisten yritysten toimintaperiaatteet, joissa voitosta vähintään puolet pitää ohjata yhteiseen hyvään. Lisäksi yrityksiä valvoville viranomaisille tarvitaan viipymättä lisäresursseja, jotta Esperi-skandaalin kaltaiset väärinkäytökset pystytään jatkossa estämään.

Maakuntauudistuksessa hallituksen on tunnustettava tosiasiat ja annettava maakunnille verotusoikeus. Se on ainoa tapa varmistaa, että palvelujen järjestäminen ja rahoittaminen ovat samoissa käsissä.

Hallituksen esittämässä mallissa maakunnat ovat täysin eriarvoisessa asemassa ja ihmiset saavat erilaista palvelua sen mukaan, missä päin Suomea he sattuvat asumaan.

– Hallitus on kokonaan unohtanut uudistuksen alkuperäiset tavoitteet, joiden mukaan palveluiden piti parantua ja terveyserojen kaventua. Myös sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdistäminen näyttää unohtuneen matkan varrella, Niemi-Laine analysoi.

Päivi Niemi-Laine 040 702 4772