Ensimmäistä kertaa uurnilla? Näin toimii ennakkoäänestys

Suomessa äänestäminen on tehty todella helpoksi. Ennakkoäänestyspaikkoja on yli 900 ympäri maata ja ennakkoon voi äänestää myös ulkomailla. Äänen antaminen on vaivatonta, kun muistaa muutaman asian ennen uurnille lähtemistä.

Miksi äänestyspaikalle kannattaa lähteä kauniina iltapäivänä, kun voisi olla terassilla?

Eduskuntavaaleissa ratkaistaan, miten hyvin päättäjät ymmärtävät työntekijöiden arkea ja tarpeita. Äänestäminen on paikka vaikuttaa.

Kuuntele JHL:n uusin Ääniä liitosta -podcast, jossa JHL:n koulutuspoliittinen asiantuntija Marjut Manka ja tiedottaja Antti Tuominen suuntaavat ennakkoäänetyspaikalle! Podcastista selviää sekin, onko sukupuolella väliä äänestyskopissa ja miten oma ehdokas löytyy.

Vapaiden valtakunta on koonnut kaikenmuuttamisohjeet, joista paljastuu äänestämisen salaisuus.

Kansalaiset, medborgare! Ennakkoäänestysaika on nyt alkanut! Täten julkaisemme kaikenmuuttamisohjeet: voit muuttaa…

Julkaissut Vapaiden valtakunta Tiistaina 2. huhtikuuta 2019

Voinko äänestää ennakkoon?

Ennakkoäänestys on vaivatonta. Ennakkoon voi äänestää kuka tahansa, jolla on äänioikeus. Jos olet saanut kotiin ilmoituksen äänioikeudesta, voit äänestää ennakkoon tai vaalipäivänä.

Missä äänestän ja milloin?

Ennakkoäänestäjällä on varaa valita! Suomessa äänestyspaikkoja on muun muassa kunnan- ja kaupungintaloissa, kauppakeskuksissa, kirjastoissa ja posteissa. Yhteensä ennakkoäänetyspaikkoja on Suomessa yli 900. Voit äänestää missä ennakkoäänestyspaikassa tahansa.

Kotimaan ennakkoäänestys alkoi keskiviikkona 3. huhtikuuta ja se jatkuu tiistaihin 9. huhtikuuta asti.

Ennakkoon voit äänestää myös aurinkolomalla. Ennakkoäänestyspaikkoja löytyy eri puolilta maailmaa. Ulkomailla ennakkoäänestys päättyy jo lauantaina 6. huhtikuuta.

Miten äänestys toimii?

Kokosimme tiiviin muistilistan ennakkoäänestyspaikalle. Ohjeistuksen pohjana ovat oikeusministeriön julkaisemat ohjeet ennakkoon äänestämisestä.

1. Ota mukaan henkilöllisyystodistus.
  2. Kannattaa miettiä ennakkoon, ketä haluat äänestää.
  3. Voit käyttää avustajaa, jos et itse pysty tekemään merkintää vaalilippuun. Lisätietoja saat ministeriön ohjeesta.
  4. Saat vaalilipun, kun näytät vaalivirkailijalle henkilöllisyystodistuksen.
  5. Ota lippu ja mene äänestyskoppiin. Virkailija avustaa tarvittaessa merkinnän tekemisessä.
  6. Merkitse äänestyslipussa olevaan ympärään sen ehdokkaan numero, jota tahdot äänestää. Kirjoita lappuun vain numero, ei mitään muuta. Ministeriöllä on tästäkin ohje.
  7. Kun lapussa on numero, taita lappu. Numero ei saa jäädä näkyviin.
  8. Tule pois kopista, vie taitettu lippu virkailijalle. Saat lippuun leiman.
  9. Saat käteesi ruskean vaalikuoren. Laita äänestyslippu sinne. Sulke kuori liimaamalla, anna kuori virkailijalle.
  10. Virkailija merkitsee rekisteriin, että olet äänestänyt. Saat lähetekirjeen, joka pitää allekirjoittaa. Tarkista, että kirjeessä on oma nimesi. Allekirjoita kirje, sitten virkailija allekirjoittaa sen.
  11.  Virkailija sulkee lähetekirjeen ja vaalikuoren toiseen kirjekuoreen, nimeltään lähetekuori. Kuori lähtee postilla kuntasi keskusvaalilautakuntaan.
  12. Kun lähetekuori on suljettu olet äänestänyt! Voit lähteä vaalikahveille hyvillä mielin!

Tässä vielä tärkeimmät muistisäännöt äänestyspaikalle.

Muista henkkarit

Tarvitset mukaasi henkilöllisyystodistuksen. Ilman sitä ei äänestäminen onnistu. Henkilöllisyyden todistamisen kelpaa poliisin myöntämä henkilökortti, passi, ajokortti tai vastaava kuvallinen asiakirja. Voit myös hakea poliisilaitokselta väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Sen hakeminen on maksutonta.

Muista valita ehdokas vaalipiiristäsi

Kannattaa jo etukäteen miettiä, ketä äänestää. Ennakkoäänestyspaikalla on esillä vain sen vaalipiirin ehdokaslista, jonka alueella ennakkoäänestyspaikka sijaitsee. Muista, että voit äänestää vain oman vaalipiirisi ehdokasta. Kaikki eduskuntavaaliehdokkaat löydät täältä.

Voit äänestää vain oman vaalipiirisi ehdokasta

JHL on julkaissut lista ehdolla olevista liiton jäsenistä. Vapaiden valtakunta on ottanut selvää, mitä mieltä puolueet ja ehdokkaat ovat tärkeistä työelämän kysymyksistä. Lue lista kampanjan sivuilta!

Jos äänestät ennakkoon muualla kuin omassa vaalipiirissäsi, voit pyytää vaalitoimitsijalta oman vaalipiirisi ehdokaslistat ennen kuin menet äänestyskoppiin.

Tahdotko ohjeet mieluummin videolla?

Oikeusministeriö on myös julkaissut selkokielisen videon, jolla annetaan ohjeet ennakkoäänestämiseen. Video on saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi.

Kuka äänestää ennakkoon?

Ennakkoäänestys on tänä vuonna käynnistynyt vilkkaasti. Iltapäivällä perjantaina 5. huhtikuuta äänensä oli antanut jo yli 14 prosenttia äänioikeutetuista. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ennakkoon äänesti yhteensä noin 32 prosenttia äänioikeutetuista.